خبرنگاران برداشت گل محمدی در گناباد 30 درصد کاهش یافت

به گزارش مجله پیوند، گناباد- خبرنگاران- مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: میزان برداشت گل محمدی در این شهرستان در سال زراعی جاری با کاهش 30 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به 100 تن رسید.

خبرنگاران برداشت گل محمدی در گناباد 30 درصد کاهش یافت

نعمت غفوری روز پنجشنبه در تبادل نظر با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: متوسط برداشت گل محمدی در گناباد 2.5 تن در هکتار است و این میزان محصول از سطح 43 هکتار کشتزار شهرستان در یک ماه گذشته برداشت شده است.

وی ادامه داد: خشکسالی و کمبود شدید بارندگی در سال زراعی جاری به تبع سایر بخشها و محصولات کشاورزی و باغی، بر کشت گل محمدی هم تاثیر منفی داشت و موجب ضعیف شدن بنیه گل و در نهایت کاهش میزان عملکرد فراوری آن شد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: با توجه به سازگاری گل محمدی با شرایط آب و هوایی گناباد و از طرفی پایین بودن هزینه های فراوری و آفات و بیماریهای آن نسبت به سایر محصولات کشاورزی، توسعه کشت این محصول در شهرستان گناباد مورد توجه خاص قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با توجه به ماندگاری کم گل محمدی به صورت تر و نبود صنایع فرآوری این محصول از مسائل این بخش در گناباد به شمار می رود و تعدادی متقاضی برای سرمایه گذاری در این بخش اعلام آمادگی نموده اند.

غفوری پیش از این نیز به خبرنگار خبرنگاران گفته بود که خشکسالی و کمبود شدید بارندگی در سال گذشته و به خصوص از ابتدای سال زراعی جاری تا به امروز موجب کاهش 50 درصدی محصولات زراعی آبی و کاهش 90 درصدی محصولات دیم در این شهرستان شده است.

43 هکتار در شهرستان گناباد زیر کشت گل محمدی قرار گرفته است.

گناباد از مناطق مستعد خراسان رضوی در فراوری محصولات کشاورزی به خصوص پسته، زعفران و گیاهان دارویی محسوب می گردد و ثبت نظام زعفران گناباد مبتنی بر قنات در فهرست آثار جهانی سازمان خواروبار سازمان ملل متحد (فائو)، نقش مهمی در معرفی زعفران با موضوع این شهرستان در سطح بین المللی دارد.

گناباد با فراوری 2 هزار و 206 تن تخم مرغ، 63 هزار و 500 تن شیر، 2 هزار و 159 تن گوشت قرمز و 13 هزار و 216 تن گوشت مرغ به ترتیب رتبه های اول، دوم، سوم و چهاردهم استان خراسان رضوی را در این زمینه ها به خود اختصاص داده است.

34 هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با 20 هزار هکتار کشتزار آبی، 1700 هکتار دیمزار و 500 هزار راس دام سالانه 87 هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی فراوری و روانه بازار مصرف می نمایند.

مرکز شهرستان 93 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1093

به "خبرنگاران برداشت گل محمدی در گناباد 30 درصد کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برداشت گل محمدی در گناباد 30 درصد کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید