خواص هسته خرما را بهتر بشناسید

به گزارش مجله پیوند، هسته خرما که 6 تا 15 درصد وزن کل خرمای رسیده را تشکیل می دهد، در واقع محصول جانبی میوه خرما است و عمدتاً در خاورمیانه و به ویژه در امارات متحده عربی فراوری می گردد. اعراب در گذشته معمولاً هسته را دور می انداختند یا از آن به عنوان ماده غذایی برای حیوانات استفاده می کردند. اما امروزه تمامی جوامع از خواص هسته خرما مطلع شده اند.

خواص هسته خرما را بهتر بشناسید

هسته خرما از کربوهیدرات، فیبر غذایی، چربی، خاکستر و پروتئین تشکیل شده است. علاوه بر این، محتوای آنتی اکسیدانی موجود در روغن هسته خرما (DSO)، مشابه روغن زیتون است که می تواند به عنوان منبع خوبی از آنتی اکسیدان برای برآوردن احتیاجهای مصرف نماینده باشد. هفته خرما دارای مزایای زیادی برای سلامتی یا زیبایی است که ما در این آنالیز به آنها اشاره می کنیم.

خواص هسته خرما برای سلامتی

هسته خرما محصول جانبی سنگ زنی خرماست. این هسته از یک پوشش سخت، معمولاً مستطیلی یا شیار شکمی تشکیل شده است. وزن هسته خرما 0.5 گرم تا 4 گرم است و 6 تا 20 درصد وزن میوه را بسته به بلوغ، رقم و کیفیت خرما تشکیل می دهد. هسته خرما یا دانه خرما خواص دارویی شگفت انگیزی دارند. در زیر مهم ترین خواص هسته خرما آورده شده اند:

جلوگیری از آسیب DNA

بر اساس یک مطالعه، هسته خرما اثر دفاعی در برابر آسیب کبدی ناشی از مواد شیمیایی و آسیب اکسیداتیو DNA از خود نشان داده است. هسته خرما در برابر مسمومیت کبد محافظت می نماید و این اثر محافظتی کبدی را می توان به فعالیت های آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد نسبت داد.

درمان مسائل قند خون

هسته خرما در درمان مسائل مربوط به قند خون، دیابت و عوارض مربوط به آن مفید است. بر اساس تحقیقات اخیر، هسته خرما اثرات محافظتی بالقوه ای را در برابر عوارض اولیه دیابت کبد و کلیه از خود نشان داده است.

عوامل ضد ویروسی

هسته خرما به عنوان یک عامل ضد ویروسی در برابر انواع ویروس های بیماری زای انسانی عمل می نماید. هسته خرما می تواند در درمان و پیشگیری از بسیاری از انواع عفونت های ویروسی مفید باشد. تحقیقات نشان داده اند که عصاره خرما توانایی قوی در جلوگیری از عفونت فاژ سودوموناس را از خود نشان می دهد.

جلوگیری از آسیب کلیه و کبد

از خواص هسته خرما می توان به اثرات آن در جلوگیری از آسیب به کلیه اشاره نمود. هسته خرما سرشار از پروآنتوسیانیدین است که در واقع به محافظت از کبد و کلیه در برابر آسیب یاری می نماید. یک مطالعه نشان داد که عصاره هسته خرما، غنی از پروآنتوسیانیدین است و از سمیت ناشی از مواد شیمیایی کلیه و کبد محافظت می نماید.

سرشار از آنتی اکسیدان ها

هسته خرما سرشار از آنتی اکسیدان بوده و قابلیت حذف رادیکال های آزاد را دارد. این هسته به محافظت از بدن در برابر آسیب استرس اکسیداتیو یاری می نماید. در یک تحقیق اخیر، پتانسیل آنتی اکسیدانی هیدرولیزهای پروتئین هسته خرما، می تواند به عنوان یک ماده غذایی کاربردی بالقوه برای ارتقای سلامت مورد استفاده قرار گیرد. تحقیقات دیگر نشان داد که هسته های خرمای ایرانی، یک جاذب قوی رادیکال ها هستند و می توانند منبع خوبی از آنتی اکسیدان های طبیعی برای مصارف دارویی و تجاری محسوب شوند.

خواص هسته خرما برای پوست

استفاده از روغن هسته خرما بر روی پوست اثرات محافظتی در برابر آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه UV-B را در مقایسه با پوستی که با روغن هسته خرما استفاده شده، تایید نموده است. مطالعه مشابهی نشان داد که روغن هسته خرما می تواند پوست انسان را ترمیم کند که این می تواند به علت فعالیت آنتی اکسیدانی باشد.

وجود آنتی اکسیدان های طبیعی مانند فنل ها و توکوفرول ها در هسته خرما، می توانند از آسیب اکسیداتیو کراتینوسیت های ناشی از قرار گرفتن در معرض پراکسید هیدروژن بر روی پوست جلوگیری نمایند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های طبیعی بعلاوه دریافتند که روغن هسته خرما می تواند از پوست در برابر آسیب استرس اکسیداتیو ناشی از پراکسید هیدروژن (H2O2) به وسیله فرآیند پراکسیداسیون لیپیدی محافظت نمایند.

ایجاد محیط سالم برای پوست سر

محیط ایده آل برای رشد موهای سالم نیز مورد احتیاج است. پوست سر جایی است که مو تغذیه خود را دریافت می نماید، بنابراین باید همواره در شرایط عالی باشد تا از رشد مناسب مو پشتیبانی کند. روغن هسته خرما حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6 است که چربی های غیراشباع چندگانه ای هستند و پوست سر را تغذیه می نمایند. جدا از آن، روغن خرما بعلاوه سرشار از اسید لوریک است. اسید لوریک یک اسید چرب اشباع است که حاوی خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است. این اسید به ایجاد یک محیط بهینه برای رشد مو با از بین بردن شوره سر و آکنه یاری می نماید.

خواص هسته خرما برای مو

نازک شدن موها بخشی طبیعی از فرایند پیری است. ریزش مو در اثر عوامل زیادی ایجاد می گردد. وقتی سلول های ما انرژی کافی فراوری نمی نمایند، تمام اندام های مان از جمله فولیکول های مو، آغاز به پیر شدن خواهند کرد. در نتیجه رشد موها کند می گردد و به زودی ریزش آغاز خواهد شد. هنگامی که این اتفاق می افتد، برای جلوگیری از بدتر شدن آن به ویتامین B2 و اسیدهای آمینه احتیاج خواهید داشت.

روغن هسته خرما دارای مقادیر زیادی اسید آمینه و ریبوفلاوین (ویتامین B2) است که می تواند به طور موثری از ریزش مو جلوگیری کند. اسید آمینه در فراوری کراتین، پروتئینی که مسئول تقویت فولیکول ها و افزایش خاصیت ارتجاعی مو است، ضروری خواهد بود. از طرف دیگر ریبوفلاوین نقش مهمی در فراوری انرژی و بازیابی عملکرد و رشد سلولی ایفا می نماید. بنابراین به خوبی می توان خواص هسته خرما برای مو را درک کرد.

مبارزه با رادیکال های آزاد

خرما سرشار از مواد غیر مغذی زیست فعال به نام فیتوکمیکال است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می نماید. در واقع، خرما دومین میوه آنتی اکسیدانی مصرف شده در چین گزارش شده است. بخش مهمی از خواص هسته خرما به اجزای فعال زیستی آن مربوط می گردد که یکی از این اجزا کاروتنوئیدها است. کاروتنوئی یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که با محافظت از مو در برابر رادیکال های آزاد یاری می نماید.

مرطوب کردن موها

علاوه بر جلوگیری از شوره سر و آکنه پوست سر، خواص هسته شامل مرطوب نمایندگی آن نیز می گردد. اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 موجود در روغن، به کنترل ریزش آب یاری نموده تا رطوبت مو دست نخورده نگه داشته گردد و کوتیکول ها بسته شوند. برای احیای موهای خشک و شنماینده، توصیه می کنیم از محصولات مراقبت از موی ساخته شده با روغن خرما بهره ببرید.

جلوگیری از سفید شدن زودرس موها

خرما سرشار از ویتامین است که به محافظت در برابر از بین رفتن رنگدانه یاری می نماید. دو مورد از رنگدانه ها مس و پانتوتنیک اسید (ویتامین B5) هستند که به تحریک فراوری رنگدانه یاری می نمایند. رنگ مو بر اساس میزان ملانین در تارها مشخص می گردد. با افزایش سن، بدن ملانین کمتری فراوری نموده و موهای ما را خاکستری می نماید. در حالی که نمی توانیم پیری را معکوس کنیم اما این امکان را داریم بدن خود را به فراوری ملانین کافی با خوردن غذا و استفاده از محصولاتی که به طور طبیعی غنی از مس و اسید پانتوتنیک هستند، تشویق کنیم.

نحوه استفاده از هسته خرما

  • بعضی از افراد از هسته خرما به عنوان افزودنی به قهوه استفاده می نمایند.
  • شربت خرما را با لیمو به آب گرم اضافه نموده و به صورت چای یا آب دم نموده بنوشید.
  • فقط شربت خرما را با عسل یا نعناع مخلوط نموده و از این به جای مربا بهره ببرید.
  • پودر خرما را به اسموتی ها یا آب میوه های خود اضافه کنید.
  • پودر هسته خرما را به ظروف پخت خود مانند کلوچه، کیک و سایر اضافه کنید.
  • هنگام تهیه سس سالاد برای فواید سلامتی بیشتر، شربت هسته خرما را به سالاد اضافه کنید.

کلام آخر

هسته خرما محصول جانبی صنعت میوه خرما است. مطالعات مختلفی که بر روی هسته خرما صورت گرفته اند که نشان می دهند این هسته می تواند به عنوان یک منبع عالی از فیبر غذایی شناخته می گردد. علاوه بر این، اجزای دیگری مانند پروتئین و مواد معدنی نیز به میزان قابل توجهی در دانه وجود دارند. با توجه به خواص هسته خرما، استفاده از این ماده غذایی برای اهداف تغذیه ای به عنوان روغن و به صورت موضعی در لوازم بهداشتی و آرایشی توصیه می گردد. به طور کلی، هسته خرما به پیشگیری از سمیت یا آسیب کلیه و کبد، درمان دیابت، پیشگیری از آسیب به DNA، کاهش عوامل ضدویروسی و بسیار موارد دیگر یاری می نماید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1532

به "خواص هسته خرما را بهتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص هسته خرما را بهتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید