خورشت بامیه با گوشت رو به این روش درست کن که لیز و لزج نشه

به گزارش مجله پیوند، خورشت بامیه با گوشت یکی از انواع روش های پخت مجلسی خورشت بامیه است. در این لذیذ، از گوشت به شکل های مختلف در تهیه خورش استفاده می گردد؛ خورش بامیه با گوشت تکه ای، خورش بامیه با گوشت چرخ نموده و خورش بامیه با گوشت قلقلی، روش های مختلف طبخ و تهیه خورش بامیه با گوشت هستند. در این مقاله از در طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت، فوت و فن های پخت خورش بامیه و لزج نشدن بامیه را به شما آموزش خواهیم داد.

خورشت بامیه با گوشت رو به این روش درست کن که لیز و لزج نشه

مواد لازم برای تهیه خورشت بامیه (برای 4 نفر)

مواد اولیهاندازه مورد احتیاج
گوشت گوسفند400 گرم
بامیه300 گرم
سیر (برای سیر داغ)3 حبه
پیاز (برای پیاز داغ)2 عدد میانه
رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی2 تا 3 عدد
آبغوره یا آبلیمو1 تا 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه اندازه لازم
روغن سرخ کردنیبه اندازه کافی
برنجبرای سرو خورش بامیه

مدت زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت خورش بامیه با گوشت گوسفند: 2 ساعت

مراحل طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت تکه ای

خورشت بامیه با گوشت تکه ای، جزو غذاهای مجلسی و محبوب در دورهمی ها و مهمانی ها به خصوص در فصول بهار و تابستان است. در ادامه مراحل طرز تهیه خورش بامیه با گوشت گوسفندی را به روش زیر دنبال کنید.

مرحله اول: گوشت و پیاز را آماده کنید

در ابتدا برای تهیه این غذا با بامیه، گوشت را بشویید و به صورت تکه ای خرد کنید. تکه های گوشت را در قطعات 2 تا 3 سانتی متری خرد کنید که نه خیلی ریز باشد که آب گردد و نه خیلی درشت باشد که دیر بپزد. پیازها را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک یا نگینی ریز، خرد کنید. سیر را هم پوست بگیرید و ریز خرد کنید.

در صورت تمایل می توانید گوشت گوسفندی را به روش های خرید یا اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله دوم: گوشت و پیاز را تفت دهید

در یک قابلمه اندازهی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا روغن داغ گردد. سپس پیازها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا زمانی که پیازها سبک و شیشه ای شوند. سپس سیرها را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر آنها خارج گردد. بعد گوشت های خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا رنگ آنها عوض گردد.

برای خرید انواع روغن پخت و پز و سرخ کردنی، سیر داغ آماده و پیاز داغ منجمد می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: رب گوجه و گوجه را اضافه کنید

بعد از تفت خوردن گوشت، 2 تا 3 دقیقه بعد، زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه های دلخواه خود را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خام ادویه ها گرفته گردد. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ باز کند.

گوجه ها را بشویید و رنده کنید. می توانید به صورت نگینی ریز هم خرد کنید. پوره گوجه را در قابلمه بریزید و تفت دهید. حدود 10 دقیقه صبر کنید تا طعم خام گوجه ها گرفته گردد.

رب گوجه فرنگی باکیفیت و انواع ادویه معطر غذا را می توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله چهارم: گوشت را بپزید

بعد از گرفتن طعم خام گوجه، به اندازه 3 تا 4 لیوان آب جوش یا ولرم در قابلمه بریزید و شعله را زیاد کنید تا آب آغاز به جوشیدن و قل زدن کند. سپس درب قابلمه را بگذارید و شعله را کم کنید. اجازه دهید گوشت ها، به مدت 1 ساعت بپزند و نرم شوند. بسته به تازه بودن گوشت، ممکن است 1 تا 1/5 ساعت طول بکشد که گوشت بپزد.

مرحله پنجم: بامیه ها را آماده کنید

در حین پخت گوشت، قسمت انتهای بامیه ها یا دم بامیه ها را با چاقو جدا کنید. بامیه ها را در یک ظرف بریزید و روی آنها آب بریزید. برای گرفتن لزجی آنها، می توانید در آب، به اندازه 3 تا 4 قاشق سرکه یا آبلیمو و کمی نمک بریزید. روی بامیه ها را آبکش بگذارید و یک جسم سنگین داخل آبکش بگذارید تا بامیه ها به زیر آب بروند. حدود 10 تا 15 دقیقه بامیه ها را بخیسانید.

سرکه و آبلیمو را به روش های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

مرحله ششم: بامیه ها را تفت دهید

بعد از خیس خوردن بامیه ها، آنها را آبکش کنید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهند. سپس در یک تابه کمی روغن بریزید و بامیه ها را در آن تفت دهید. احتیاجی به سرخ کردن و تغییر رنگ بامیه ها نیست. این کار برای جلوگیری از پاشیدن بامیه ها در حین پخت و جلوگیری از له شدن و لزج شدن آب خورشت انجام می گردد.

مرحله هفتم: بامیه ها را به خورش بامیه اضافه کنید

بعد از تفت دادن بامیه ها، اگر گوشت ها پخته بودند یا نزدیک به نرم شدن بودند، بامیه ها را اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید بامیه ها بپزند. بامیه ها برای پختن، به حدود نیم ساعت زمان احتیاج دارند (بسته به نازک یا سفت بودن بامیه ها، این اندازه متغیر است).

مرحله هشتم: چاشنی و نمک را به خورشت بامیه اضافه کنید

بعد از نیم ساعت، آبغوره یا آبلیمو و نمک را به خورشت بامیه اضافه نموده و 10 دقیقه صبر کنید تا چاشنی و نمک به خورد گوشت و بامیه ها برود. خورشت بامیه باید غلیظ و کم آب باشد.

مرحله آخر: خورشت بامیه با گوشت را سرو کنید

بعد از غلیظ شدن و جا افتادن خورشت بامیه، شعله گاز را خاموش نموده و خورش در ظرف سرو بریزید. خورشت بامیه با گوشت را می توانید با یا میل کنید.

انواع برنج ایرانی و خارجی را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت به روش های دیگر

روش تهیه خورشت بامیه با گوشت قلقلی

اگر می خواهید خورشت بامیه زودتر بپزد ولی از گوشت در آن بهره ببرید، می توانید به جای گوشت تکه ای، گوشت چرخ نموده در طرز تهیه خورش بامیه بهره ببرید. در این روش، از اندازه موادی که در تهیه خورشت بامیه با گوشت تکه ای شد، بهره ببرید، فقط گوشت را چرخ کنید یا از گوشت چرخ نموده مخلوط آماده با همان نسبت (400 گرم) بهره ببرید.

مرحله اول: مایه کوفته قلقلی را آماده کنید

برای این روش پخت، گوشت چرخ نموده را در یک کاسه بریزید و به آن زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و 2 پیاز رنده و آبگیری شده (تفاله پیاز) را اضافه کنید. مواد را ورز دهید تا یکدست و منسجم گردد.

سپس مایه کوفته قلقلی را در یخچال استراحت دهید. در این فاصله، بامیه ها را آماده کنید و تفت دهید. سپس کوفته های قلقلی را درست کنید و در روغن سرخ کنید.

برای خرید گوشت چرخ نموده می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: مواد خورش بامیه را با هم بپزید

در یک قابلمه پیاز خرد شده را در روغن تفت دهید، اندازهی زردچوبه و فلفل سیاه و نمک در قابلمه بریزید. رب گوجه و پوره گوجه را هم تفت دهید. بعد بامیه ها و کوفته ها را در قابلمه بریزید و به آنها آب اضافه کنید تا روی مواد را کمی بپوشاند. اجازه دهید برای نیم ساعت کوفته ها و بامیه ها بپزند. در آخر چاشنی را اضافه نموده و وقتی خورش بامیه کم آب و غلیظ شد، آن را سرو کنید.

روش تهیه خورشت بامیه با گوشت چرخ نموده

برای طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت چرخ نموده، می توانید بدون درست کردن کوفته قلقلی، گوشت چرخ نموده را با پیاز داغ و ادویه تفت دهید و رب و پوره گوجه را اضافه کنید. سپس بامیه های آماده شده را اضافه نموده و با اندازهی آب، اجازه دهید، مواد به مدت 30 تا 40 دقیقه بپزند تا خورش غلیظ گردد و جا بیفتد.

نکات مهم در طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت

  • برای تهیه خورشت بامیه با گوشت یا خورش بامیه با مرغ، حتما از بامیه های ریز و سفت بهره ببرید. این بامیه ها هم زودتر می پزند و هم کمتر خورش را لزج می نمایند.
  • تفت دادن بامیه ها قبل از اضافه کردن به خورش، اختیاری است، ولی این کار باعث می گردد بامیه ها بعد از پخت، ظاهر خود را بیشتر حفظ نمایند.
  • برترین گوشت برای تهیه خورش بامیه با گوشت، گوشت گوسفندی خورشتی است. این گوشت، هم زودتر می پزد و هم لذیذ تر است. البته اگر می خواهید گوشتتان چربی کمتری داشته باشد، می توانید از گوشت گوساله بهره ببرید.
  • گوشت ها را در زمان سرخ کردن زیاد تفت ندهید، چون آب آنها جدا شده و دیرتر می پزند. البته اگر برای پخت عجله ندارید، می توانید اجازه دهید گوشت ها بیشتر با ادویه ها طعم دار شوند.
  • در طرز تهیه خورش بامیه با گوشت در صورت دلخواه اندازهی لپه را هم جداگانه بپزید و به خورشت اضافه کنید تا خورش بامیه با لپه داشته باشید.

فوت و فن های خوشمزه شدن خورشت بامیه

چه کار کنیم که خورش بامیه لزج نگردد؟

برای جلوگیری از لزج شدن خورش بامیه با گوشت یا ، موارد زیر را رعایت کنید:

1- از بامیه های ریزتر و سفت تر بهره ببرید. این بامیه ها چون سفت تر هستند، احتمال له شدن آنها کمتر است و خورش بامیه بعد از پخت لزج نمی گردد.

2- زمانی که بامیه ها را پاک می کنید، مراقب باشید که بامیه ها با چاقو، خراش برندارند. فقط کمی از دم آنها را جدا کنید و کمی از دم را نگه دارید.

3- بامیه ها را بعد از پاک کردن، در آب و کمی آبلیمو یا سرکه برای 20 تا 30 دقیقه بخیسانید.

4- بامیه ها را قبل از پختن، در تابه، با کمی روغن تفت دهید تا ظاهر آن بعد از پخت بیشتر حفظ گردد.

5- بامیه ها را خیلی زود به خورش اضافه نکنید. بامیه زود می پزد و اگر گوشت هنوز نپخته باشد، بامیه ها تا زمان پخت گوشت، له می شوند و خورش لزج می گردد.

6- در زمان پخت بامیه ها، خورش را زیاد هم نزنید تا بامیه ها از هم باز نشوند.

چاشنی خورش بامیه با گوشت چیست؟

برای انتخاب چاشنی خورش بامیه با گوشت دستتان باز است تا از چاشنی های دلخواه مثل آبغوره، آبلیمو، آب نارنج، تمر هندی رقیق شده یا رب انار بهره ببرید. هم مرسوم است.

ادویه خورش بامیه با گوشت چیست؟

از آن جایی که خورش بامیه یک غذای اصالتا جنوبی است، معمولا طعم تند و تیز و پر ادویه ای دارد. اما می توانید ادویه ها را به دلخواه خود، کمتر در نظر گرفته یا حذف کنید. ادویه خورش بامیه شامل فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر زنجبیل، پودر زیره، زردچوبه، دارچین و پودر فلفل پاپریکا است.

محصولات مرتبط

نمک تصفیه شده خوراکی یددار سلفونی 2.5 کیلویی گلها

36,900 تومان 39,950 تومان 8% تخفیف

دارچین 75گرمی سلفونی گلستان

34,500 تومان 34,900 تومان 1% تخفیف

زردچوبه 90 گرمی سانتین

41,900 تومان 45,900 تومان 9% تخفیف

پودر فلفل سیاه پت 80 گرمی فامیلا

94,900 تومان 99,900 تومان 5% تخفیف

آبلیمو 1.5 لیتری مجید

62,900 تومان 69,800 تومان 10% تخفیف

آبغوره 500 گرم شیشه سمیه

67,900 تومان 75,500 تومان 10% تخفیف

آبلیمو 1 لیتری اروم آدا

84,900 تومان 89,900 تومان 6% تخفیف

رب گوجه قوطی آسان باز شو 800 گرمی خوشاب

49,900 تومان 59,900 تومان 17% تخفیف

رب گوجه فرنگی شیشه 700 گرمی مکنزی

43,900 تومان 51,950 تومان 16% تخفیف

پیاز سرخ شده خلال 300 گرم لاریج سار

172,900 تومان 175,000 تومان 1% تخفیف

برنج کامفیروزی 10 کیلویی بردیا

914,700 تومان 924,000 تومان 1% تخفیف

برنج 10 کیلویی طبیعت

534,000 تومان 590,000 تومان 9% تخفیف

روغن سرخ کردنی بدون پالم 1800 گرمی اویلا

118,900 تومان 121,600 تومان 2% تخفیف

روغن سرخ کردنی کم جذب2250گرمی اویلا

130,900 تومان 138,100 تومان 5% تخفیف

سیب زمینی نیمه آماده منجمد 10*10 750 گرمی پمینا

67,900 تومان 75,800 تومان 10% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 15 مرداد 1403 بروزرسانی: 15 مرداد 1403 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1770

به "خورشت بامیه با گوشت رو به این روش درست کن که لیز و لزج نشه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشت بامیه با گوشت رو به این روش درست کن که لیز و لزج نشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید