روزشمار: 2 فروردین؛ روز جهانی آب

به گزارش مجله پیوند، روز بیست و دوم مارس برابر با دوم فروردین در راستای مطلع ساختن جهانیان به اهمیت روزافزون آب و ایجاد سیستم های جهانی و توسعه منابع آب، به عنوان روز جهانی آب معین شده است.

روزشمار: 2 فروردین؛ روز جهانی آب

رشد فزاینده جمعیت و افزایش مصرف آب، قطع بی رویه درختان جنگل ها و تغییر زیست بوم طبیعت، رشد شهرسازی و افزایش صنایع آلوده نماینده آب، شیوه های نامناسب و غیر اصولی کشاورزی، احداث سدهای مخزنی و ایجاد دریاچه های مصنوعی، همگی از عوامل نابودی چرخه منظم آب در سطح دنیا است که نوعی تهدید جدی برای جامعه بشری محسوب می شوند.

از این رو و در راستای مطلع ساختن دنیایان به اهمیت روزافزون آب و ایجاد سیستم های دنیای و توسعه منابع آب، در کنفرانس دنیای توسعه و محیط زیست که در سال 1992 میلادی در شهر ریودو ژانیروی برزیل تشکیل شد، روز بیست و دوم مارس برابر با دوم فروردین به عنوان روز دنیای آب معین شد و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه شماره 21 سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و مطلع سازی مردم در خصوص آب اختصاص دهند.

علاوه بر کشورهای عضو سازمان ملل، بسیاری از سازمان های غیردولتی NGOها مسائلی از قبیل چگونگی دستیابی بیش از یک میلیارد نفر به آب شرب سالم و یا نقش زن و مرد در خانواده برای دستیابی به آب سالم را پررنگ تر می نماید. بعلاوه آژانسی از سوی سازمان ملل برای هماهنگی مسائلی در خصوص روز دنیای آب معین می گردد که بسیاری از مسائل را در خصوص منابع آبی منعکس می نماید.

از سال 1993 هر سال یک شعار تازه درباره مسائل حیاتی و حساس آن موقع برگزیده می گردد تا فعالیت های جامعه بر پایه آن شعار شکل گیرد.

براین اساس در سال 1994عنوان آب و دغدغه های همگانی، سال 1995 آب و زنان، سال 1996 آب و شهرهای تشنه، سال 1997 آب دنیا، آیا کافیست؟، سال 1998 آب زیرزمینی، گنجینه پنهان، سال 1999 همه در پایین دست رودخانه ها زندگی می نمایند، سال 2000 آب برای قرن 21، سال 2001 آب برای سلامت، سال 2002 آب برای توسعه، سال 2003 آب برای آینده، سال 2004 آب و بلایا، سال 2005 آب برای زندگی، سال 2006 آب و فرهنگ، سال 2007 سازگاری با کم آبی، سال 2008 آب و سلامت، سال 2009 آب های مشترک، فرصت های مشترک، سال 2010 آب پاک برای دنیا سالم، سال 2011 آب برای شهرها؛ پاسخ به چالش شهرنشینی، سال 2012 آب و امنیت غذایی، سال 2013 آب در هر مکان برای همگان با همکاری های بین المللی، سال 2014 آب و انرژی، سال 2015 آب و توسعه پایدار و سال 2016 آب و مشاغل انتخاب شدند.

ایران جزو کشورهای کم آب و خشک و دارای منابع آب محدود است. حجم نزولات جوی نسبت به خشکی های کره زمین به ازای هر کیلومتر مربع 830 هزار متر مکعب است، در حالی که این مقدار نسبت به وسعت خشکیهای ایران تنها 250 هزار مترمکعب است. از طرف دیگر کلیه آب های موجود در ایران قابل استفاده نیست و درصد بالایی را آب های شور تشکیل می دهند، که روزبه روز بر مقدار آنها افزوده می گردد. از سویی برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی شیرین به وسیله چاه های عمیق و نیمه عمیق باعث کاهش مقدار آب شیرین و افزایش آب های شور می گردد.

در نتیجه حاصل خیزی زمین های کشاورزی کاهش می یابد و تبدیل به زمین های شور می شوند و چون تبدیل آب های شور به شیرین به علت هزینه زیاد، ارزان نیست، بنابراین باید با استمرار صرفه جویی عمومی، برنامه ریزی دقیق، استفاده بهینه از آب، جلوگیری از هدر رفتن منابع موجود، تصفیه مجدد پساب ها و به کارگیری مجدد آنها، کمبود آب را جبران کرد.

در همین روز:

  • مرگ کنستانتین یکم، سازنده شهر کنستانتین یا قسطنطنیه
  • تصرف سرزمین جامائیکا به وسیله استعمار اسپانیا (1509 میلادی)
  • روز استقلال رسمی اردن از تحت الحمایگی استعمار انگلستان (1946 میلادی)
  • درگذشت جورج سارتون مورخ و خاورشناس معروف بلژیکی (1956 میلادی)
منبع: کجارو / ایرنا / بیتوته / راسخون
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1479

به "روزشمار: 2 فروردین؛ روز جهانی آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 2 فروردین؛ روز جهانی آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید