روسیه به ساخت بندر فضایی ترکیه یاری می نماید

به گزارش مجله پیوند، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، در اوایل امسال میلادی رسانه های مختلف از تصمیم دولت ترکیه برای ساخت یک بندر فضایی در سومالی خبر دادند. این طرح بخشی از سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری این کشور در برنامه فضایی نوپای خود است.

روسیه به ساخت بندر فضایی ترکیه یاری می نماید

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

البته مقامات ترکیه این اطلاعات را تأیید نکردند اما رجب طیب اردوغان در ماه فوریه اعلام نمود ترکیه تا 2023 میلادی روی ماه فرود می آید. به همین دلیل سردار حسین ییلدریم رئیس سازمان فضایی ترکیه در مصاحبه ای با اسپوتنیک اعلام نمود این کشور از روسیه دعوت کرد تا در ساخت بندر فضایی در یک کشور استوایی همکاری کند.

ییلدریم در کنفرانس جهانی اکتشافات فضای گفت: ما می توانیم در حوزه های مختلفی مانند ساخت بندر فضایی و توسعه موتور موشک با روسیه همکاری کنیم. بعلاوه درباره امکان یاری روسیه به ساخت بندر فضایی خودمان هم مذاکراتی انجام داده ایم. آنها تجربیات زیادی در این زمینه دارند.

وی بعلاوه اشاره نمود مقامات ترکیه با یک زیر مجموعه سازمان فضایی روسیه مذاکراتی انجام داده است. پس از آنکه ترکیه تصمیم بگیرد بندر فضایی اش را در کدام کشور بسازد و شرکای بین المللی اش را مشخص کند، احتمالاً فعالیت های بیشتری انجام خواهد شد.

ییلدریم در سخنان خود اشاره نمود ترکیه و روسیه هم اکنون مشغول مذاکرات درباره توافقی دوطرفه در مورد فعالیت های فضایی هستند. بعلاوه روسیه از هم اکنون نسخه ای از اسناد مورد نظر خود برای آنالیز همکاری با ترکیه را ارائه نموده است. پیش بینی می گردد توافق نامه بین دو کشور قبل از انتها سال امضا گردد.

برنامه فضایی ترکیه اهداف بلند پروازانه ای دارد. علاوه بر برنامه فرود روی ماه در 2023 میلادی هدف دیگر این برنامه ساخت ماهواره، ساخت بندر فضایی در ترکیه (علاوه بر بندر در کشور دیگر)، ارتقای قدرت رقابت فضایی کشور در بخش مطالعات آب و هوای فضایی، شهاب سنگ ها و ردیابی اجسام آسمانی و در نهایت ایجاد یک منطقه توسعه فناوری های فضایی در کنار این موارد است. ترکیه سعی دارد فضانوردی هم به فضا بفرستد.

ترکیه نخستین موشک فضایی خود را در سال 2018 به فضا فرستاد و در دسامبر همان سال سازمان فضایی خود را افتتاح کرد. سازمان فضایی این کشور در اواخر 2020 میلادی اعلام نمود مشغول تست موشکی است که به وسیله یک پیمانکار دفاعی ساخته شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1190

به "روسیه به ساخت بندر فضایی ترکیه یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه به ساخت بندر فضایی ترکیه یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید