صادرات هندوانه با قیمت بازار داخلی

به گزارش مجله پیوند، به گزارش خبرنگاران، هندوانه محصولی است که کشت آن به اندازه زیادی آب احتیاج دارد و در حال حاضر ما با محدودیت منابع آبی روبه رو هستیم. ترکیه به علت احتیاج بالای این محصول به آب اندازه کشت آن را کاهش داده و آغاز به واردات هندوانه از ایران نموده است. این صادرات زیان ده به نظر می رسد چرا که اگر مازاد فراوری نیز در کشور داشته باشیم محصول با قیمت داخل صادر می گردد و سودی برای فراوریکننده وجود ندارد.

صادرات هندوانه با قیمت بازار داخلی

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در مصاحبه با خبرنگاران درباره صادرات محصولات داخلی اظهار کرد: زمانی که فراوری بیشتر از مصرف است و در کشورهای مجاور یک بازار حداقلی وجود دارد محصولات صادر می شوند اما صادرات باید مدیریت شده باشد. در موازی این کشت ها یک سری محصولات استراتژیک در غالب گندم ،جو و دانه های روغنی که برای کشور لازم است کشت گردد. باتوجه به محدودیت منابع آبی باید با برنامه ریزی درست حرکت کنیم.

صادرات هندوانه برای فراورینماینده با قیمت کنونی زیان ده است

مجتبی شادلو ادامه داد: افزایش فراوری همواره دغدغه ای است برای فراورینمایندگان و ساختار نظام بود در حال حاضر این رخ داده است. هزینه های زیادی برای افزایش فراوری پرداخت شده و محصول باید به شکلی مصرف گردد. متاسفانه ما در صادرات سیاست گذاری های درستی نداریم. ما اگر تصمیم به صادرات محصولی داریم قیمت باید مبتنی بر بازار هدف باشد به طور مثال اگر هندوانه در میادین عمده فروشی ما 4 تا 5 هزار تومان باشد امکان دارد که قیمت این محصول در بازار ترکیه پنج برابر این قیمت باشد تاجران ترکیه هندوانه های ما را بر حسب قیمت داخلی می خرند. قیمت باید بر حسب بازار آنها محاسبه گردد تا فرصتی برای فراورینماینده ایجاد گردد. متاسفانه ما در این میان زیان ده هستیم و مدیریت خوبی وجود ندارد.

او در سرانجام گفت: اگر فراورینماینده قیمت کالا را تایین کند مسائل رفع می گردد اما زمانی که خریدار قیمت را معین می نماید در بازار اختلال به وجود می آید. متاسفانه سبک بازار ما به روز نیست. ما باید سیاست گذاری درستی را در پیش بگیریم تا بتوانیم قیمت گذاری اصولی انجام دهیم. تاجران خارجی هر کالایی که در داخل کشور مازاد فراوری و قیمت پایینی دارد را با قیمت داخلی و مقرون به صرفه خریداری می نمایند و به کشور خود می برند در حالی که این کالا برای فراورینماینده هزینه بر بوده و فراورینماینده مجبور شده به دلیل بازار اشباع شده هزینه تمام شده خود را در نظر نگیرد. تاجران خارجی کالاهای داخلی ما را با قیمت بهتر نمی خرند.

برای مطالعه بیشتر خبر دلیل افزایش قیمت هندوانه معین شد را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1528

به "صادرات هندوانه با قیمت بازار داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات هندوانه با قیمت بازار داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید