نورو لینک و احیای حرکت در نخاع آسیب دیده

به گزارش مجله پیوند، هدف نهایی این است که میان مغز انسان و یک کامپیوتر، ارتباطی مستقیم برقرار گردد. این تراشه با استفاده از دستگاهی شبیه چرخ خیاطی اعصاب و رشته های مغز را به تراشه مذکور در مغز پیوند می زند.

نورو لینک و احیای حرکت در نخاع آسیب دیده

ایلان ماسک جزئیات بیشتری را درباره شرکت نوپای خود که به ساخت تراشه کامپیوتری برای مغز مشغول است ارائه و ادعا کرد این تراشه به مردم اجازه می دهد صدا هایی را که پیش از این خارج از طیف شنیداری انسان بودند بشنوند.

به گفته ماسک، فناوری تراشه مغزی شرکت نورالینک حتی می تواند باعث احیای حرکت در فردی گردد که شدیدا از ناحیه نخاع آسیب دیده است. رئیس شرکت های اسپیس اکس و تسلا، شرکت نورالینک را در سال 2016 تاسیس کرد، اما از آن موقع تا به امروز تنها یک نشست عمومی درباره فناوری و نحوه کار این شرکت برگزار نموده است.

هدف نهایی این است که میان مغز انسان و یک کامپیوتر، ارتباطی مستقیم برقرار گردد. این تراشه با استفاده از دستگاهی شبیه چرخ خیاطی اعصاب و رشته های مغز را به تراشه مذکور در مغز پیوند می زند.

تحقیقی که سال گذشته منتشر شد شرح داد چگونه این رشته ها تنها با اتصال به یک سیم یو اس بی سی می توانند پهنای باند کامل را برای انتقال اطلاعات به مغز فراهم آورند. ماسک با ارسال چند توییت، روز پنج شنبه گفت: این فناوری می تواند همچنین طیف صدا های قابل شنیدن را از فرکانس ها و صدا های معمولی به صدا هایی بیشتر توسعه دهد.

اطلاعاتی بیشتر درباره نورالینک در روز 28 اوت ارائه خواهد شد، اما آقای ماسک به ارائه اطلاعاتی اندک اندک درباره این دستگاه و امکانات آن در توییتر ادامه می دهد. پیشتر در ماه جاری میلادی او گفت: کسی که این تراشه را داشته باشد می تواند موسیقی را مستقیم در مغز خود پخش کند و همچنین می تواند از این تراشه در تنظیم سطوح هورمون در بدن خود بهره جوید تا توانایی هایش بهبود یافته، از منطق و خردورزی بیشتری برخوردار شده و از اضطراب رها گردد.

اولین نسخه دستگاه های نورالینک می تواند برای یاری به افرادی استفاده گردد که از بیماری های عصبی و مغزی، نظیر پارکینسون، رنج می برند. گرچه ماسک نهایتا امیدوار است این فناوری به مردم اجازه دهد با هوش مصنوعی رقابت نمایند.

این کارآفرین میلیاردر به کرات درباره خطر هوش مصنوعی پیشرفته هشدار داده و ادعا نموده است این فناوری یکی از عظیم ترین خطر ها را برای موجودیت بشر ایجاد خواهد نمود. ماسک پیشتر در هفته جاری نیز نگرانی های خود را دوباره مطرح نمود و اخطار داد نوع بشر تحت خطر این قرار گرفته است که ظرف پنج سال آینده تحت سلطه هوش مصنوعی قرار گیرد.

او گفت: ارزیابی من درباره هوش مصنوعی توسط بسیاری از افراد باهوش نادیده گرفته می گردد چرا که این افراد باهوش فکرش را هم نمی نمایند که یک کامپیوتر بتواند به اندازه آن ها زرنگ باشد.

او ادامه داد: در حالی که این تفکر صرفا از سر غرور و آشکارا اشتباه است. ما به سمت وضعیتی در حرکت هستیم که در آن هوش مصنوعی بسیار هوشمندتر از انسان خواهد بود و به نظر من این اتفاق ظرف کمتر از پنج سال آینده رخ خواهد داد. ولی این بدان معنی نیست که ظرف پنج سال آینده همه چیز به جهنم تبدیل می گردد. فقط یعنی امور دچار هرج و مرج شده و عجیب به نظر خواهند رسید.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 678

به "نورو لینک و احیای حرکت در نخاع آسیب دیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نورو لینک و احیای حرکت در نخاع آسیب دیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید