هوش مصنوعی در این میدان حرفی برای گفتن ندارد

به گزارش مجله پیوند، ایسنا نوشت: پژوهش جدیدی که در دانشگاه یورک اجرا شده است، نشان می دهد که سطح موسیقی ساخته شده به وسیله هوش مصنوعی، به سطح موسیقی ساخته شده به وسیله انسان نمی رسد.

هوش مصنوعی در این میدان حرفی برای گفتن ندارد

هوش مصنوعی به جدیدترین کلمه رایج دنیا تبدیل شده است و کارشناسان سعی دارند قابلیت های آن را تقریبا در هر زمینه ای از جمله موسیقی نشان دهند اما به نظر می رسد که هوش مصنوعی در حوزه موسیقی عملکرد خوبی نداشته است.

پژوهشی که در دانشگاه یورک(University of York) صورت گرفته، نشان می دهد که سطح موسیقی فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی، پایین تر از سطح موسیقی ساخته شده به وسیله انسان است.

پژوهشگران، 50 شرکت نماینده را برای این پژوهش انتخاب کردند که درک قوی از موسیقی، به ویژه نت های موسیقی و سایر مولفه های ضروری داشتند.

از شرکت نمایندگان خواسته شد به قطعات گوناگون موسیقی گوش بدهند که بعضی از آنها به وسیله انسان و بعضی دیگر با استفاده از روش یادگیری عمیق مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شده بودند. سپس، از شرکت نمایندگان خواسته شد تا براساس شش معیار پیروزیت سبک، لذت زیبایی شناختی، تکرار یا ارجاع به خود، ملودی، هارمونی و ریتم، به قطعه ها امتیاز دهند. شرکت نمایندگان در طول این فرآیند، از آهنگساز قطعات موسیقی بی اطلاع بودند و نمی دانستند قطعه ای که به آن گوش می دهند، ساخت انسان است یا هوش مصنوعی.

دکتر تام کالینز(Tom Collins)، پژوهشگر دانشکده هنر و فناوری های خلاقانه دانشگاه یورک گفت: در این آزمایش، رتبه بندی قطعات ساخته شده به وسیله انسان به طور قابل توجهی بالاتر و از نظر سبک، پیروز تر از قطعات فراوریشده به وسیله رایانه بود.

مشکل کپی -رایت

یکی از نگرانی های اصلی که پژوهشگران خاطرنشان کردند، مشکل کپی-رایت بود. آنها متوجه وجود نقص هایی در الگوریتم های مورد استفاده هوش مصنوعی برای فراوری موسیقی شدند. این امر می تواند منشأ بروز مشکل هنگام استفاده از موسیقی فراوریشده به وسیله هوش مصنوعی باشد.

کالینز گفت: این یک یافته نگران نماینده است و نشان می دهد که سازمان های توسعه دهنده الگوریتم ها باید به نحوی تحت نظارت پلیس قرار بگیرند یا باید خودشان را کنترل نمایند. آنها می دانند که این الگوریتم ها مسائلی دارند؛ بنابراین تمرکز باید بر اصلاح کردن این مشکل باشد تا فراوری محتوا به وسیله هوش مصنوعی با روشی اخلاقی و قانونی ادامه یابد.

پژوهشگران به منظور رفع کردن این مشکل، دستورالعمل های کلیدی را برای ارزیابی سیستم های یادگیری ماشینی پیشنهاد نموده اند. این پژوهش می تواند به بهبود توسعه موسیقی فراوریشده به وسیله هوش مصنوعی و بعلاوه ممنوعیت هر گونه مسائل اخلاقی یاری کند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 فروردین 1402 بروزرسانی: 19 فروردین 1402 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1681

به "هوش مصنوعی در این میدان حرفی برای گفتن ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی در این میدان حرفی برای گفتن ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید