هزینه تولید خودرو دنا پلاس در ایران خودرو چقدر است؟

به گزارش مجله پیوند، هزینه تولید خودرو بنابر اسناد ارائه شده از سوی ایران خودرو، برای تولید هر دستگاه دنا پلاس ساده حدود 344 میلیون تومان است. یکی از مواردی که خودروسازان به عنوان دلایل افزایش قیمت خودرو بیان می کنند، افزایش هزینه تولید خودرو است. هزینه تولید خودرو بخش قابل توجهی از قیمت آن را در ایران و دیگر نقاط جهان تشکیل می دهد.

هزینه تولید خودرو دنا پلاس در ایران خودرو چقدر است؟

بیت ران - این هزینه ها همواره مورد بحث نهادها و افراد مختلف واقع شده است. در تازه ترین دور از اظهار نظرها پیرامون هزینه تولید خودرو در ایران، یک نماینده مجلس مدعی برابری آن با قیمت تولید و فروش یک خودرو در آلمان شد.

لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مدعی شد که با وجود مقرون به صرفهتر بودن هزینه کارگر و انرژی در ایران، هزینه تولید خودروی دنا در کشور برابر با هزینه تولید یک مدل BMW در آلمان است. این اظهارات بار دیگر سؤالاتی را درخصوص تولید خودرو در ایران ایجاد کرد. آیا واقعاً تولید خودرو در ایران بیش از حد هزینه بر است؟

هزینه تولید خودرو در ایران چقدر است؟

بنابر اسناد ارائه شده از سوی ایران خودرو، هزینه تولید هر دستگاه دنا پلاس ساده حدود 344 میلیون تومان برای این شرکت است. با تبدیل این قیمت به نرخ پوند، با قیمت 639/350 ریال به ازای هر پوند، بهای نهایی دنا پلاس ساده 5/365 پوند محاسبه خواهد شد.

این درحالی است که مقرون به صرفه ترین خودروهای BMW، یعنی سری 1، با نرخ تقریبی 28 هزار پوند در بریتانیا به فروش می رسند. اگر این قیمت را با نرخ یورو تطبیق دهیم، بازهم به محاسبات مشابهی خواهیم رسید.

البته باید توجه داشت که BMW سری 1 و دنا پلاس ساده شباهت چندانی به یکدیگر ندارند. برای پیدا کردن یک معیار مقایسه خوب، بایستی خودروهای همسان را بررسی کنیم.

یک مثال خوب در این زمینه MG3 است. MG یک شرکت انگلیسی است که در حال حاضر تحت تملک سایک موتور چین واقع شده است. خودروهای MG در چین تولید می شوند. یعنی جایی که هزینه نیروی کار به شدت مقرون به صرفه تر از بریتانیاست. بنابراین بهای نهایی تولید این خودروها مقرون به صرفه خواهد بود.

مقایسه قیمت دنا پلاس با محصولات ام جی و رنو

قیمت هر دستگاه MG3 در بریتانیا معادل 9/455 پوند است. به عبارت دیگر، تولید هر دستگاه MG3 در چین و ارسال آن به بریتانیا با محاسبه تمامی هزینه ها، حدود 4/000 پوند (256 میلیون تومان) بیشتر از تولید یک دنا پلاس هزینه دارد.

البته این محاسبه در زمانی معتبر است که قیمت کارخانه ای و دستوری دنا پلاس را مدنظر قرار دهیم. اگر قیمت بازار آزاد این خودرو را به پوند تبدیل کنیم، به رقم 10/821 پوند می رسیم. یعنی تولید یک دنا پلاس در ایران و برای مشتری ایرانی در شرایط بازار آزاد، گران تر از تولید یک MG3 در چین و ارسال آن به انگلستان خواهد بود!

بدیهی است که درصورت تغییر محل تحویل خودرو، قیمت آن تفاوت خواهد کرد. برای مثال، قیمت هر دستگاه رنو سیمبل 2023 در امارات متحده عربی، 41 هزار درهم است (557 میلیون تومان).

هر دستگاه MG5 مدل 2023 نیز با نرخ 45/827 درهم (624 میلیون تومان) در این کشور خرید و فروش می شود. درحالی که دنا پلاس با قیمت آزاد 658 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می رسد. بنابراین اگر قیمت دنا پلاس در شرایط بازار آزاد را مبنا قرار دهیم، این خودرو بهای نهایی بیشتری از دو محصول مشابه خود در بازار کشورهای منطقه دارد.

خودروی داخلی، گران برای مشتری داخلی

بنابراین دفاعیات رسانه های مختلف از فرایند تولید ایران خودرو چندان دقیق نیست. چرا که بهای خودرو در ایران برای مشتری نهایی و بدون سهمیه، گران تر از کشورهای جهان اول خواهد بود.

حتی اگر میانگین قیمت بازار و کارخانه دنا پلاس را در نظر بگیریم، به رقم تقریبی 500 میلیون تومان می رسیم. این رقم معادل 7/800 پوند انگلستان و 36/700 درهم امارات است.

بنابراین آن طور که نماینده مجلس گفت، تفاوت قابل توجه هزینه نیروی کار ایرانی و قیمت حامل های انرژی در تولید خودروهای ایرانی محسوس نیست.

خودروهای وارداتی کارکرده از کدام برندها خواهند بود؟

چانگان UNI-V هیبرید سدان اختصاصی پارس خودرو / بررسی تخصصی

قیمت لاستیک خودرو در بازار / جدول قیمت به روز تیر 1402

شرکت مگاموتور با DAE چین همکار شد / شروع تغییرات در موتور خودروهای سایپا

واردات خودرو دست دوم / مهم اما بی تاثیر

مهلت واریز وجه متقاضیان خودرو های سایپا فقط برای طرح مادران تمدید شد

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و جزئیات نو آن

منبع: دیجیاتو

منبع: بیت ران
انتشار: 16 تیر 1402 بروزرسانی: 16 تیر 1402 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1719

به "هزینه تولید خودرو دنا پلاس در ایران خودرو چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه تولید خودرو دنا پلاس در ایران خودرو چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید