یزدی خواه، حوزه نوشت افزار، مهم ترین رسانه فرهنگی اثر گذار است، یقینی: صنعت نوشت افزار، هویت ساز است
به گزارش مجله پیوند، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه نوشت افزار جزو مهم ترین رسانه ای است که پیغام های ما را به دانش آموزان و خانواده ها منتقل می نماید. قطعا اثر فرهنگی این رسانه، بیشتر و مهم تر از اثر مالی آن است. انتقال پیغام به وسیله این رسانه برای دانش آموزان بسیار مجذوب کننده و ماندگار است.
به گزارش فرهنگی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی برنامه، به وقت ایران برنامه زنده و تلویزیونی به وقت ایران شب گذشته 6 مهرماه با موضوع نقش نوشت افزار های داخلی و خارجی به اسم یک رسانه فرهنگی، روی آنتن شبکه آموزش رفت و میزبان سیدعلی یزدی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و محمد یقینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی بود.
توانمندی صنعت نوشت افزار در صادرات
محمد یقینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در ابتدا درباره شرایط صنعت نوشت افزار اعلام کرد: مقدار ریالی بازار نوشت افزار و گردش آن در حدود 8000 میلیارد تومان درسال است. البته این آمار مربوط به دو، سه سال گذشته است و طبیعتا در دوران کرونا، صنعت نوشت افزار مانند سایر حوزه ها آسیب جدی دیده است.
وی ادامه داد: طی ده سال گذشته فراوری نوشت افزار داخلی سهم 15 درصد و نوشت افزار وارداتی سهم 85 درصدی را به خود اختصاص داده است. البته در حال حاضر، با حمایت دولت و استقبال مردم؛ بیش از 70 درصد از نوشت افزار ما فراوری داخل است. 30 درصد به جای مانده هم مربوط به ابزار هایی مانند قیچی فلزی، پانچ، منگنه و... است که مشابه داخلی ندارند.
یقینی با بیان توانمندی صنعت نوشت افزار داخلی برای صادرات اعلام کرد: هیچ محصولی در صنعت نوشت افزار نیست که نتوان فراوری کرد. به رغم وجود پیچیدگی ها، اگر فراوری نماینده بخواهد و مصرف نماینده استقبال داشته باشد؛ و آن فراوری، با کیفیت بوده و توان رقابت با مشابه خارجی خود را داشته باشد، به سرعت جای خود را باز می نماید.
وی اضافه نمود: اتفاق مهم در این موضوع، صرفه مالی است و باید در بعضی محصولات، به تیراژ مصرف برسیم. به اسم نمونه ما در فراوری اتوماتیک، خودکفا هستیم. اما نوک اتوماتیک (ساچمه اتوماتیک)، به علت به صرفه نبودن، فراوری نمی گردد. اگر کارخانه بخواهد این محصول را فراوری کند، حداقل باید بتواند 10 الی 15 کشور را تحت پوشش قرار دهد.
یقینی با بیان توانمندی صنعت نوشت افزار داخلی برای صادرات اعلام کرد:ما در بسیاری از حوزه ها مانند فراوری اتوماتیک، فراوری مازاد بر مصرف داریم و این توان در صنعت برای صادرات به وجود آمده است. این نشان می دهد که باید به سمت توسعه صادرات این محصول، حداقل در منطقه بپردازیم.
وی اضافه نمود: این کار در حال اجرا شدن است. تقریبا در 5الی 6 سال گذشته که صنعت نوشت افزار به نسبت قدرتمند و با کیفیتی که بعضا به کشور های اروپایی صادر گردد، شکل گرفته و توانمندی صادرات در این حوزه ایجاد شده است.
یقینی تاکید نمود: در این خصوص باید ساز و کار های مالی، مانند اتاق های بازرگانی و رایزنی های مالی، به میدان بیایند و بازار های هدف با این صنعت هماهنگ شوند، در این صورت به سرعت صادرات اتفاق خواهد افتاد.
انیمشن هایی که فروش حق کاراکتر آن، با عایدی نفتی ما برابری می نماید
یقینی درباره صنایع فرهنگی اعلام کرد: صنایع فرهنگی یعنی محصولاتی که براساس محتوایی که مردم می شناسند، با یک محصول کاربردی گره می خورد و این تبدیل به یک محصول فرهنگی می گردد. در جهان انجمن هایی هستند که در این خصوص تعریف ارائه می نمایند. این صنعت 16 حوزه محصولی و 8 حوزه خدمات دارد که نوشت افزار، یکی از این حوزه های محصولی حساب می گردد. کسی که در صنعت محتوا فعال باشد، با حدود 24 صنعت تخصصی روبرو خواهد شد. انیمیشن هایی بخصوص سریال ها، در جهان ساخته شده اند، که اندازه فروش حق کاراکتر آن، با اندازه عایدی نفتی ما برابری می نماید.
وی ادامه داد: فعالین نوشت افزار همواره تشنه این محتوا بوده اند. اما سالی یک یا دو کاراکتر جوابگوی این حجم از فراوری نوشت افزار نیست. لازم به ذکر اسدر چند روز اخیر، تصاویری از شهید نوجوان، علی لندی، متناسب با اصول نوشت افزار طراحی شده اند.
صنعت نوشت افزار، هویت ساز است
یقینی اعلام کرد: 35000 میلیارد تومان گردش سالانه محصولات فرهنگی است، که 8000 میلیارد تومان به نوشت افزار تعلق دارد. محصولاتی مانند اتوماتیک، مداد، پاک کن، محصولات طلقی و پتروشیمی و دفتر در داخل فراوری می شوند. البته در حوزه کاغذ های تحریر و گلاسه، این موارد کاملا خارجی است.
یقینی اعلام کرد: در کشور ژاپن برای درک فراوری ملی و شکل گیری حس قدرت از کودکی، از نوشت افزار های هویت ساز استفاده می گردد. چرا که صنعت نوشت افزار، هویت ساز است.
آلودگی فرهنگی نوشت افزار خارجی
سیدعلی یزدی خواه پس از تبریک آغاز ایام تحصیلی اعلام کرد: حوزه نوشت افزار جزو مهم ترین رسانه ای است که پیغام های ما را به دانش آموزان و خانواده ها منتقل می نماید. قطعا اثر فرهنگی این رسانه، بیشتر و مهم تر از اثر مالی آن است. انتقال پیغام به وسیله این رسانه برای دانش آموزان بسیار مجذوب کننده و ماندگار است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: در جهانی غرب، وقتی کتابی نوشته می گردد، هالیوود برمبنای آن، فیلم سینمایی می سازد. بعلاوه فراوری عروسک، بازی های کامپیوتری و نوشت افزار و... برمبنای آن اثر شکل می گیرد و پیغام خود را از این طریق منتقل می نمایند.
وی اضافه نمود: متاسفانه ما در کشور از مدیریت یکپارچه فرهنگی محرومیم. آلودگی فرهنگی نوشت افزار وارداتی، بر روی فرهنگ کشور بسیار تاثیرگذار بوده است.
یزدی خواه، درباره اهمیت فراوری انیمیشن های داخلی اعلام نمود: به اسم نمونه، کیف های مدارس ما در 4 یا 5 سال گذشته، کاملا فرهنگ غربی را منتقل می کرد. در حال حاضر به برکت فراوری انیمیشن های داخلی مانند شاه فیل، شاهزاده رم و ...، نماد های داخلی روی کیف ها قرار گرفته و فرهنگ ایرانی و مبتنی برسنت های ما را جلوه می دهد.
وی اسم کرد: اگر بخواهیم در حوزه فرهنگی اثرگذار باشیم، باید بتوانیم یک مجموعه کامل و پیوسته از محصولات فرهنگی مانند فیلم، سریال، بازی رایانه ای، عروسک و نوشت افزار را طراحی کنیم.
فراوری محتوای فرهنگی، مجلس یا وزارت ارشاد؟
یزدی خواه درباره نقش مجلس شورای اسلامی در فراوری محتوای فرهنگی اعلام کرد: نقش مجلس شورای اسلامی، تسهیل گری در این حوزه است. البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش مهمی در حوزه فراوری محتوای فرهنگی دارد.
وی اضافه نمود: قرار بر این بود در صورتی که کالایی فراوری داخل دارد، واردات این کالا ممنوع گردد. ضروری است فراوری نمایندگان، با ارتقا کیفیت فراوریات داخل، بر فراوریات خارج، غالب شوند.
برنامه به وقت ایران در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه نمایندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روز های یکشنبه و سه شنبه ساعت 21:45 تا 23 به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می رود.
منبع: خبرگزاری دانشجو