برای پیشگیری از کرونا چه ویتامین هایی لازم است؟ به توصیه سازمان بهداشت جهانی

به گزارش مجله پیوند، با توجه به تاثیر تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، در این بخش قصد داریم راجع به برخی ویتامین ها و سایر مواد غذایی مورد نیاز بدن در زمان شیوع این ویروس برای پیشگیری از کرونا صحبت کنیم.

برای پیشگیری از کرونا چه ویتامین هایی لازم است؟ به توصیه سازمان بهداشت جهانی

به صورت کلی و قبل از هرچیز باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. بهتر است در این مواقع از داروهای شیمیایی و مکمل های تقویتی استفاده نکنید و از طب سنتی کمک بگیرید! یکی از روش های تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن، زود خوابیدن و زوذ از خواب بیدار شدن است. در کنار آن، صرف صبحانه کامل و مفید. در وعده های هم که برنج مصرف میکنید، بهتر است حتما از زعفران استفاده کنید؛ در این مدت از غذاهایی با طبع سرد و همچنین غذاهای آماده و نیمه آماده و سرخ کردنی استفاده نکنید!

توصیه پزشکان برای اینکه در زمان انتشار ویروس از چه غذایی برای پیشگیری از کرونا استفاده شود چیست؟

اولین توصیه پزشکان به افراد این است که حتما از غذاهای پخته استفاده کنند و از غذاهای خام هرگز استفاده نشود. شاید این سوال برایتان پیش آید که دلیل چیست و چرا نباید از غذاهای خام استفاده کرد؟ طبق تحقیقات گسترده، پزشکان به این نتیجه رسیدند که عمل پخت و پز غذا می تواند ویروس ها را تا حد بسیار زیاد از بین ببرد و اعلام کردند که برای طبخ غذا باید نزدیک به 30 دقیقه زمان صرف شود و دمای پختن در حدود 60 درجه سانتی گراد باشد.

دغدغه های روزمره و خستگی های ناشی از فعالیت روزانه که هر یک از ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم سبب شده که دیگر فرصت و زمان کافی برای پخت غذا در منزل را نداشته باشیم و اغلب به غذاهای آماده و فست فود روی بیاوریم. با توجه به احتمال دادن پزشکان جهت شیوع بیماری کرونا ویروس از طریق عدم استفاده از غذاهای پخته، سبب شد که خانم های شاغل را که تا پیش از شیوع ویروس کرونا غذای خود را از رستوران ها و فست فودها فراهم می کردند، علی رغم خستگی ناشی از کارهای روزانه و خانه تکانی برای نوروز که در این روزهای پایانی سال همه خانم ها چه شاغل و چه خانه دار را درگیر خود کرده، به پای اجاق های گاز بکشاند و لذت طعم غذای خانگی را برای خود و سایراعضای خانواده دوباره زنده کنند. مهمترین مواد غذایی که پزشکان و محققان بر آن تاکید دارند این است که استفاده از غلات، حبوبات، مرکبات و سبزیجات در هر یک از وعده های غذایی روزانه گنجانده شود، به این دلیل که هریک از این مواد غذایی دارای خواص ویژ ه ای بوده و از طریق جذب این ویتامین ها می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به جنگ ویروس کرونا رفت. از مهمترین این ویتامین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویتامین C

تقویت سیستم ایمنی بدن مهم ترین عاملی است که با قدرتمند کردن آن، ویروس کرونا جرات نزدیک شدن به ما را ندارد. اما چگونه به بدن جهت تقویت این سیستم کمک کنیم تا برای پیشگیری از کرونا با این ویتامین آماده باشد؟ ویتامین C نقش مهم و بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد که از منابع مهم این ویتامین می توان به کدو حلوایی، هویج، گوجه فرنگی، گل کلم، پرتقال، توت فرنگی، سیر، لیمو شیرین، نارنگی و انبه اشاره کرد. همچنین استفاده از سبزیجاتی مانند شغلم، ترب، لبوی پخته نیز سرشار از ویتامین C است.

ویتامین D

ویتامین D که اغلب در ذهنمان جهت رشد و تقویت استخوان ها شناخته شده است چطور می تواند برای پیشگیری از کرونا مفید باشد و ما را همراهی کند؟ باید بگوییم که تنها یکی از وظایف ویتامین D تقویت استخوان ها می باشد. این ویتامین نقش حیاتی و مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد که علاوه بر منابع گیاهی مثل غلات و همچنین منابع حیوانی مانند ماهی، تخم مرغ و شیر، در نور آفتاب نیز یافت می شود به طوری که با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در حدود 10 الی 20 دقیقه می توان این ویتامین را جذب بدن کرد.

ویتامین A

ویتامین A که به رتینول نیز معروف است، یکی از ویتامین های محلول در چربی است که از بدن انسان در مقابل ویروس کرونا محفاظت می کند. بله درست حدس زدید! این ویتامین نیز مانند دو ویتامین C و D که شرح داده شد، نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن دارد. ویتامین A در هویج، زرده تخم مرغ، جگر و همین طور در سبزیجاتی مانند: جعفری، کدو، اسفناج و کاهو و همچنین در میوه هایی از جمله گیلاس، موز، خرما، هلو و پرتقال یافت می شود.

این سه گروه ویتامینی که در بالا شرح داده شد بیشترین کمک را به سیستم ایمنی بدن می کنند اما خالی از لطف نیست که بدانیم ویتامین های گروه E و B که اغلب در لوبیا ها، مغزها مثل پسته و بادام، پنیر، هویج و شیر یافت می شوند نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه مصون ماندن در مقابل بیماری کرونا موثر هستند. به تازگی محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از ادویه در غذا نیز می تواند نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

از چه غذاهایی باید اجتناب شود؟

بهتر است در این روزها که شیوع بیماری ویروس کرونا همه اذهان را درگیر خود کرده از مصرف فست فود، سوسیس و کالباس، غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود و همچنین برای پیشگیری از کرونا از غذاهای نیمه پخته مانند تخم مرغ عسلی نیز پرهیز شود زیرا این مواد غذایی به خودی خود می توانند عامل مبتلا شدن به این ویروس باشند.

برای پیشگیری از کرونا چه ویتامین هایی مصرف کنیم

توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) در زمان پخت و استفاده از مواد غذایی:

سازمان بهداشت جهانی توصیه های بهداشتی را که در زمان طبخ و استفاده از مواد غذایی برای جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا باید رعایت شود را منتشر کرد. این عوامل به شرح زیر است:

  • اجتناب از نزدیک شدن به افرادی که علائم بیماری تنفسی مانند عطسه و سرفه دارند
  • رعایت نظافت و شستن مکرر دستان و استفاده از ژل های ضد عفونی کننده
  • اقدامات بهداشتی در زمان عطسه و سرفه کردن

توصیه سازمان بهداشت جهانی درباره زمان شستن دست ها

شستن و ضدعفونی کردن دست ها از طریق ژل های ضد عفونی کننده از مهمترین موردی است که سازمان بهداشت جهانی تاکید فراوان بر انجام آن دارد زیرا عدم رعایت این عامل را مسبب توسعه بیماری ویروس کرونا نامیده است. انجام فعالیت های زیر مهمترین عوامل انتقال ویروس کرونا می باشد که ضرورت شستن دستان در انجام این فعالیت ها بسیار لازم و ضروری است:

  • قبل از شروع پخت غذا
  • قبل و بعد از صرف غذا
  • بعد از انجام نظافت های روزانه
  • قبل و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی
  • پس از عطسه و سرفه
  • پس از استعمال دخانیات
  • پس از دست زدن به پول

در نهایت و با وجود تمام پیشگیری های ذکر شده، در صورتی که احتمال میدهید به این ویروس مبتلا شده اید، فقط به مراکز درمانی کرونا که از طریق وزارت بهداشت معرفی شده اند مراجعه کنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 30 آذر 1400 بروزرسانی: 30 آذر 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1351

به "برای پیشگیری از کرونا چه ویتامین هایی لازم است؟ به توصیه سازمان بهداشت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای پیشگیری از کرونا چه ویتامین هایی لازم است؟ به توصیه سازمان بهداشت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید