تخت های بیمارستانی همچنان در اشغال بیماران کرونا، هشدار درباره تبعات تجمعات اعتراضی دانش آموزان

به گزارش مجله پیوند، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اشاره به توقف فرایند افزایشی کرونا در کشور و با بیان اینکه هنوز هم موارد بیماری زیاد است، در عین حال نسبت به شکل گیری تجمعات هشدار داد و گفت: تا زمانی که واکسن برای بیشتر مردم تزریق نگردد، هر تجمعی می تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به بیماری گردد.

تخت های بیمارستانی همچنان در اشغال بیماران کرونا، هشدار درباره تبعات تجمعات اعتراضی دانش آموزان

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر مسعود مردانی با اشاره به فرایند کاهش کرونا در 15 استان کشور اظهار کرد: البته هنوز هم موارد بیماری زیاد است و در بعضی نقاط مراجعه نماینده جدید کرونایی رو به افزایش است. در چنین شرایطی تخت های ما عمدتا اشغال هستند و ICUها مملو از بیماران بدحال است ولی توقف فرایند رو به تزاید خوب است. با این حال نباید سبب گردد که دوباره دچار سهل انگاری شویم.

وی علت توقف فرایند افزایشی بیماری را اینگونه شرح داد: یکی از ویژگی های ویروس این است که بین 4 تا 6 هفته در پیک قرار می گیرد؛ سپس کم کم فرایند کاهش را طی می نماید. از طرفی عده زیادی هم به بیماری مبتلا شدند و تا مدتی مبتلا نخواهند شد. همچنین محدودیت های مشاغل، ممنوعیت تردد شبانه و... در کاهشی شدن آمار بی تاثیر نیست.

این متخصص بیماری های عفونی تاکیدکرد: تا به امروز شاید یک درصد جمعیت کشور واکسینه شده اند؛ پس توقف فرایند افزایشی بیماری فعلا چندان به واکسیناسیون مرتبط نیست. برای اینکه آثار واکسیناسیون مشهود گردد 70 درصد جمعیت یا باید واکسن زده باشند و یا پیشتر به بیماری مبتلا شده و ایمن شده باشند.

وی درباره احتمال تغییر سوش بیماری از ویروس انگلیسی به سایر جهش ها اظهار کرد: همه چیز به رفتار مردم بستگی دارد. اگر شال و کلاه نمایند و به سفر بفرایند قطعا ابتلا به گونه های جهش یافته هم افزایش خواهد یافت.

مردانی درباره شرایط دارو و تجهیزات بیمارستانی در شرایط فعلی بیماری گفت: به شکلی مختصر در خصوص داروی رمدسیویر کمبودهایی داشتیم اما سایر داروها و تجهیزات در دسترس است. فکر می کنم کمبودهای مقطعی بعضی داروها هم به دلیل مصرف بسیار بالایی باشد که در نتیجه افزایش تعداد بیماران در این پیک اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به تجمعات اعتراضی دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم برای عدم برگزاری حضوری امتحانات نهایی اظهار کرد: از برنامه ریزی آموزش و پرورش بی اطلاع هستم؛ اما دانش آموزان باید دقت نمایند این تجمعات شلوغ اعتراضی باعث گردش ویروس می گردد. این در حالیست که حداقل تجمعات در هنگام برگزاری امتحانات با فاصله گذاری و رعایت پروتکل ها است؛ اما در چنین تجمعات اعتراضی احتمالا موضوع فاصله گذاری فیزیکی رعایت نمی گردد و خود به بستری برای گسترش بیماری بدل می گردد.

مردانی درباره شرایط بیماری در روزهای پیش رو باتوجه به احتمال تجمعات عید فطر در بعضی مناطق، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و... نیز گفت: تا زمانی که واکسن برای بیشتر مردم تزریق نگردد، هر گونه تجمعی می تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به بیماری باشد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 خرداد 1400 بروزرسانی: 5 خرداد 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1082

به "تخت های بیمارستانی همچنان در اشغال بیماران کرونا، هشدار درباره تبعات تجمعات اعتراضی دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت های بیمارستانی همچنان در اشغال بیماران کرونا، هشدار درباره تبعات تجمعات اعتراضی دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید