خبرنگاران گاردین:کاهش جمعیت در آسیا تهدیدی جهانی است

به گزارش مجله پیوند، تهران- خبرنگاران - پایگاه خبری گاردین روز چهارشنبه نوشت براساس آخرین سرشماری ها در کشورهای شرق آسیا فرایند رشد جمعیت یا بسیار کند و در بعضی مواردی بسیار کاهش یافته که این عامل می تواند تهدیدی جدی برای دنیا ایجاد کند.

خبرنگاران گاردین:کاهش جمعیت در آسیا تهدیدی جهانی است

به گزارش خبرنگاران، این پایگاه خبری انگلیس اضافه نمود ، داده های سرشماری در چین زنگ خطری برای رهبران این کشور است. سالهاست .در چین افراد مسن علاوه بر اینکه باعث کاهش رشد اقتصادی می گردد، موجب بروز مسائل اجتماعی و سیاسی نیز خواهند شد.

با این وجود، تنها چین شاهد این اتفاق ناگوار نیست بلکه بیشتر کشورهای شرق آسیا، حتی کشورهایی که قوانین کنترل جمعیت مانند سیاست های تک فرزندی یا دو فرزندی موجود در چین را ندارند نیز گرفتار چنین مخمصه ای هستند.

برپایه این گزارش ،فرایند کند کردن رشد جمعیت و در بعضی موارد حتی کاهش جمعیت تنها برای کشورهای این منطقه اهمیت ندارد بلکه بر روی دنیا تاثیر خواهد گذاشت. چرا که اقتصاددانان به شرق آسیا به عنوان بزرگترین منبع پتانسیل رشد جمعیت پس از دوران کرونا چشم دوخته اند.

به گفته اندرو ماسون اقتصاددان جمعیت دانشگاه هاوایی، زاد و ولد در آسیای شرقی بسیار کمتر از دیگر کشورها در سراسر دنیا است و این موضوع منجر به کاهش چشمگیر جمعیت، استانداردهای زندگی پایین تر، رشد ناخالص داخلی آهسته تر و چالش های جدی اقتصادی خواهد شد.

براساس اطلاعات سرشماری اخیر چین، رشد جمعیت در این کشور به کمترین میزان خود در دهه های اخیر رسیده است. گروهای سنی بالای 65 سال با سرعت بیشتری از گروه های سنی 0 تا 14 سال افزایش می یابند. چین در این موضوع تنها کشور منطقه نیست. در ژاپن کاهش تعداد تولدها در 2020 به رکوردی جدیدی رسیده است. در کره جنوبی نیز طی سال گذشته رشد جمعیت آغاز به کاهش نموده است.

در سال های اخیر دولت ها با اتخاذ سیاست هایی به ترغیب مردم برای افزایش جمعیت پرداخته اند . در ژاپن و کره جنوبی دولت یاری هزینه هایی برای فرزندآوری خانواده ها در نظر گرفته است و چین نیز از سال 2015 قانون تک فرزندی را به دو فرزند تغییر داده است.

با این حال به گفته وانگ فنگ یکی از کارشناسان این حوزه،برای اتخاذ سیاست هایی از این دست دیر شده است. برای مثال در چین می بایست از مدتی قبل سیاست کنترل جمعیت کنار گذاشته می شد. او بر این باور است که این سیاست ها دیگر منسوخ شده اند و چیزی که چین در حال حاضر احتیاج دارد چنین سیاست های دولتی نیست بلکه جامعه ای بهتر و عادلانه تر است.

وی همچنین خاطر نشان کرد دلایل متعددی برای مسئله غامض جمعیت در شرق آسیا وجود دارد. برای مثال فقدان برابری جنسی در این کشورها، به گونه ای که زنان هنوز نقش های سنتی خود از جمله خانه داری و مادری را بازی می نمایند و این تغییرات یک شبه اتفاق نخواهد افتاد.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1104

به "خبرنگاران گاردین:کاهش جمعیت در آسیا تهدیدی جهانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گاردین:کاهش جمعیت در آسیا تهدیدی جهانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید