رسانه های فرانسه درباره رونمایی از سانتریفیوژهای ایران چه نوشتند؟

به گزارش مجله پیوند، ایرنا نوشت: اقدام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رونمایی عملیات گازدهی ماشین های سانتریفیوژ پیشرفته نسل جدید، در برخی رسانه های دیداری و مکتوب فرانسه بازتاب داشت و این رسانه ها به بررسی این موضوع پراختند.

رسانه های فرانسه درباره رونمایی از سانتریفیوژهای ایران چه نوشتند؟

شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی گفت: علی ربیعی سخنگوی دولت ایران، همزمان با روز سیزدهم آبان که هر ساله با برپایی تظاهراتی علیه آمریکا همراه است، تاکید کرد که اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی این کشور از پیش اعلام نخواهد شد.

همزمان با اظهارات ربیعی که در نشستی خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد، مراسم راه اندازی و رونمایی عملیات گازدهی ماشین های سانتریفیوژ پیشرفته نسل جدید(IR6) با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار گشت.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران که با انتقادهای فراوانی از سوی بسیاری از کشورهای جهانی همراه بود، ایران تاکنون سه بار به اروپایی ها فرصت 60 روزه داده است تا منافع این کشور را را تأمین کنند. فرصت سوم ایران به طرف اروپایی، دو روز دیگر به انتها خواهد رسید.

شبکه تلویزیونی یورونیوز نیز در گزارشی مفصل به بررسی روند امضای برجام و چگونگی رسیدن به این توافق در سال 2015 میلادی، پرداخت و گفت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز پیشتر به اروپایی ها هشدار داده بود که احتمال برداشتن گام های بعدی در جهت کاهش تعهدات برجام وجود دارد.

صالحی در مراسم رونمایی از سانتریفیوژ پیشترفته نسل جدید نیز بر متوقف نبودن روند برنامه های هسته ای ایران در سه سال اخیر خبر داد و گفت: تعداد سانتریفیوژهایی که ما در فاصله دو ماه در این جا نصب کرده ایم قریب به 15 سانتریفیوژ نسل جدید است که دستاورد بسیار عظیمی است، به این ترتیب مردم ایران به خوبی متوجه می شوند که جوانان آنها در سازمان انرژی اتمی همواره فعال بودند و هیچ گاه فعالیت هایشان با کندی رو به رو نبوده و متوقف نشده و اگر چنین بود ما نمی توانستیم در عرض دو ماه بیش از 2 هزار و 660 سو به ظرفیت سویی که الان داریم را اضافه کنیم، همچنین اکنون مقدار سو ما به 8660 سو رسیده است و تولید اورانیوم ما که قبل از گام سوم حدود 450 گرم در روز بود الان به بیش از 5 هزار گرم در روز رسیده است یعنی 10برابر شده است.

نشریه اکسپرس نیز راه اندازی و رونمایی زنجیره 30 تایی ماشین های IR6 را اقدامی نمادین به دلیل چالش های سیاسی دانست که ایران این روزها با آن روبرو است.

اکسپرس نوشت: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آغاز این مراسم گفت: قرار بود این زنجیره سی تایی را در سه چهار سال بعد رونمایی کنیم اما اکنون یک چالش سیاسی قرار گرفتیم و دستور مقامات ارشد کشور این بود که این چالش را حتما به نمایش بگذاریم، که توان و ظرفیت ایران به آن اندازه است که اگر اراده کنند به فوریت آن ها را عملیاتی می کنند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سال گذشته در حالی امریکا را از توافق هسته ای قدرت های جهان با ایران خارج کرد که ایران به تعهداتش در قبال برجام پایبند بود. ترامپ در حالی سیاست فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرد که ایران باز گفت نسبت به اجرای مفاد برجام متعهد است اما واشنگتن همچنان بر عدم پایبندی به توافق هسته ای تاکید کرد. انتها پس از آنکه ترامپ معافیت های خرید نفت از ایران را برای کشورها لغو کرد، صبر ایران نیز به انتها رسید.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 36

به "رسانه های فرانسه درباره رونمایی از سانتریفیوژهای ایران چه نوشتند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه های فرانسه درباره رونمایی از سانتریفیوژهای ایران چه نوشتند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید