طرز تهیه کیک فنجانی شکلاتی (کاپ کیک) بدون فر با دو روش مختلف!

به گزارش مجله پیوند، کیک فنجانی (Cupcake) که با نام کاپ کیک نیز شناخته می شود، به دلیل طرز تهیه ساده و آسان از محبوبیت بسیار بالایی در بین خانم ها و حتی آقایون اهل پخت کیک و شیرینی برخوردار است. این کیک خوشمزه و خانگی را می توان با کمترین امکانات در منزل درست کرد! کیک فنجانی (کاپ کیک) مشتاقان زیادی دارد که معمولا در میان وعده و عصرانه می توان از آن استفاده کرد و انرژی مورد نیاز خود را در طول روز به وسیله این کیک خوشمزه دریافت کرد.

طرز تهیه کیک فنجانی شکلاتی (کاپ کیک) بدون فر با دو روش مختلف!

اما شاید این سوال برای شما پیش آید که آیا از این کیک خوشمزه و خانگی تنها در میان وعده می توان استفاده کرد؟ کاپ کیک را می توان به صورت کیک شکلاتی و سایر طعم های خوشمزه تهیه کرد بنابراین تنوع بسیار بالا در پخت این کیک سبب شده که از آن بتوان علاوه بر استفاده در عصرانه، در وعده صبحانه نیز استفاده کرد.

در این روزها که به علت شیوع بیماری ویروس کرونا، پخت کیک و شیرینی از رونق بالایی در منازل برخوردار است بنابراین در این مقاله قصد داریم طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی (کیک فنجانی) را به دو روش گاناش شکلاتی و اسانس میوه ای آموزش دهیم پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کیک فنجانی با گاناش شکلاتی:

با توجه به توضیحاتی که داده شد حال وقت آن رسیده که به آموزش مرحله به مرحله کیک فنجانی با گاناش شکلاتی بپردازیم. مواد اولیه که در ادامه به تفصیل توضیح داده می شود، برای آماده سازی6 عدد کیک فنجانی مناسب می باشد که این تعداد با توجه به میزان هر فنجان متفاوت می باشد. شاید در اینجا این سوال در فکر شما پیش آید که اگر بخواهیم در این کیک فنجانی از کاکائو استفاده نکنیم و کیک فنجانی ساده داشته باشیم باید چه کاری را انجام دهیم؟ پاسخ ساده است اگر می خواهید کیک فنجانی رو به صورت ساده درست کنید ضروری است کاکائو را حذف کرده و به همان میزان، آرد به مواد اولیه اضافه کنیم اما در بین طعم های مختلف شیرینی، نوع شکلاتی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

مواد لازم جهت تهیه کیک فنجانی با گاناش شکلاتی
تخم مرغ3 عدد
آرد1/5 لیوان
شکر70 گرم یا یک سوم لیوان
شیر70 گرم یا یک سوم لیوان
روغن60 گرم یا یک چهارم لیوان
بیکینگ پودر1 قاشق غذاخوری
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
پودر کاکائو2 الی 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک فنجونی شکلاتی با گاناش:

1- تخم مرغ، وانیل و شکر را با هم مخلوط کرده و با همزن، حجم آن را تا دو برابر افزایش می دهیم تا مخلوط حاصل رنگ کرم و حالت کشدار به خود بگیرد.

طرز تهیه کوکی شکلاتی در خانه؛ ترد و خوشمزه

2- در ادامه شیر را اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

3- روغن را به مخلوط اضافه می کنیم و تا زمانی که به حالت کاملا یکنواخت تبدیل شود، به هم زدن ادامه می دهیم.

4- آرد، بیکینگ پودر و پودر کاکائو را با هم مخلوط کرده و سه بار آن را الک می کنیم.

5- در ادامه مخلوط آرد را در سه مرحله به مواد اضافه کرده و با لیسک به آرامی و به صورت دورانی مخلوط می کنیم تا به صورت کاملا یکدست تبدیل شود. میزان اختلاط باید تا زمانی ادامه داشته باشد که هیچ نشانه ای از گلوله آرد در مخلوط مشاهده نشود. (مخلوط مشابه با عکس سمت راست شود)

6- در این بخش ضروری است فنجان های مورد نظر را با روغن جامد چرب کنیم و داخل آن ها را آرد پاشی کنیم تا کف قالب و دیواره ها با آرد پوشیده شود و آرد به روغن بچسبد. اگر می خواهید کیکی که در حال پخت آن هستید شکلاتی باشد باید از آرد کاکائو استفاده کنید تا پس از پخت و در آوردن کیک از قالب، ذرات آرد به صورت سفید رنگ روی کیک باقی نماند و ظاهر کیک را خراب نکند.

طرز تهیه کیک شکلاتی کافی شاپی؛ همراه با سس شکلات خانگی

7- قالب را بر عکس کرده و آرام به صورت چند بار روی میز کار می زنیم تا آردِ اضافه از داخل فنجان خارج شود و فقط ذرات چسبیده به روغن باقی بماند.

8- پس از آنکه چرب کردن و آرد پاشی را انجام دادیم در این بخش دو سوم فنجان ها را با مایه کیکی که از قبل آماده کرده بودیم، پر می کنیم.

مراحل پخت کیک فنجانی (کاپ کیک):

9- پخت کیک فنجانی (کاپ کیک) را می توان به دو طریق انجام داد. کیک فنجانی با فر و کیک فنجانی بدون فر.

  • اگر فر داریم: فنجان ها را داخل فر با دمای 180 درجه قرار می دهیم که برای این کار ضروری است از نیم ساعت قبل، فر گرم باشد. اما شاید با خود بگویید که علت این کار چیست؟ علت اینکه از نیم ساعت قبل باید فر به دمای مورد نظر برسد این است که وقتی کیک ها پخته می شوند، زمانی که خلال دندان را به مرکز کیک وارد کردیم، باید خلال دندان تمیز از کیک خارج شود. توجه به این نکته لازم و ضروری است که در فرهای مختلف، زمان متفاوت می باشد بنابراین به این مورد باید دقت شود.
  • اگر فر نداریم: اگر فر نداریم یا نمی خواهیم از فر برای پخت کیک فنجونی استفاده کنیم جای نگرانی نیست. برای پخت کاپ کیک می توان روی گاز و در داخل قابلمه این کار را انجام داد. برای پخت کاپ کیک (کیک فنجانی) در قابلمه ضروری است مراحل زیر را انجام دهیم:

1- فنجان ها را داخل قابلمه چیده و بر روی آن ها آب جوش می ریزیم تا جایی که نیمه فنجان ها داخل آب و نیمه دیگر بیرون آب باشد. در اینجا توجه به این نکته که در زمان ریختن آب داخل قابلمه، نباید آبی داخل فنجان ریخته شود، ضروری است. شاید در این بخش این سوال پیش آید که چرا قابلمه را تا نصفه از آب پر می کنیم؟ علت اینکه باید قابلمه تا نصفه از آب پر شود این است که در زمان جوشیدن بر روی حرارت، آب به داخل فنجان ها نفوذ نکند.

طرز تهیه کیکِ پودینگِ ژله ای؛ ????کیک با روکش ژله و پودینگ!

نکته:بهتر است فنجان هایی که برای پخت کاپ کیک شکلاتی و یا کاپ کیک ساده استفاده می شود، جنس چینی داشته باشد بنابراین استفاده از فنجان های شیشه ای خیلی مناسب پخت این کیک خانگی و خوشمزه نیست. اما استفاده از لیوان های فلزی به چه صورت است؟ اگر از لیوان های فلزی استفاده کردیم، باید توجه کنیم که زمان پخت به علت جنس لیوان و جذب بیشتر گرما، ممکن است کمتر شود.

2- در ادامه قابلمه را روی حرارت بالا قرار می دهیم و صبر می کنیم تا آب، بار دیگر به جوش آید و سپس حرارت آن را کم می کنیم و درب قابلمه را با دم کنی یا دستمال تمیز می پوشانیم و بر روی قابلمه قرار می دهیم. علت استفاده از دم کنی و یا دستمال بر روی درب قابلمه این است که بخار آب در زمان پخت از درب قابلمه به داخل کیک ها ریخته و سبب خمیر شدن کیک می شود. پس از انجام نکات ذکر شده، در حدود 25 الی 30 دقیقه صبر می کنیم تا کیک به طور کامل پخته شود.

3- پس از انجام مراحل بالا درب قابلمه را بر می داریم و با استفاده از خلال دندان یکی از کیک ها را از مرکز آن تست می کنیم. اگر خلال دندان از داخل کیک تمیز بیرون آمد، حرارت را خاموش کرده و در حدود 5 الی 10 دقیقه صبر می کنیم و درب قابلمه باید در این زمان بسته باشد. اما علت این کار چیست؟ علت انجام این کار این است که به اصطلاح پف کیک نخوابه و حالت اسفنجی داشته باشد! اگر بخواهیم بلافاصله کیک ها را از داخل ظرف خارج کنیم، ممکن است پف کیک بخوابد و حالت خود را از دست بدهد.

طرز تهیه 4 معجون (ویتامینه) مقوی و خوشمزه خانگی

4- در این بخش می توانیم فنجان ها را از آب خارج کرده و صبر کنیم تا حرارت خود را از دست داده و خنک شوند. با کارد کناره های فنجان را جدا کرده و کیک ها را از فنجان ها خارج می کنیم. پس از اینکه صبر کردیم تا کیک های فنجونی خنک شوند، حال نوبت به تزیین کاپ کیک های خانگی و خوشمزه می رسد.

  • معمولا هر شخص بنا به ذائقه خود می تواند این کیک های خوشمزه را تزیین کند. اگر نمی خواهید کاپ کیک را به صورت ساده استفاده کنید، با روش های زیر می توانید طعم خارق العاده ای به این کیک بی نظیر و دلچسب دهید:
  • خامه فرم گرفته قنادی
  • سس شکلات
  • گاناش

در این سه موردی که برای تزیین کیک فنجانی ذکر شد، شاید گاناش برای شما کلمه ای ناشناخته باشد و با خود بگویید که گاناش چیست؟ گاناش یا روکش نوعی کرم شکلاتی خوشمزه است که از ترکیب خامه و شکلات درست می شود و با به کار بردن آن علاوه بر اینکه کیک ظاهر زیبایی پیدا می کند، طعم شکلاتی عالی و خوشمزه ای را می توان خلق کرد پس از گاناش کیک فنجونی غافل نشوید! اما برای تهیه گاناش یا روکش کیک باید چه کارهایی انجام شود؟ در ادامه به طرز تهیه گاناش شکلاتی به صورت مرحله به مرحله می پردازیم:

مواد لازم برای تهیه گاناش شکلاتی
خامه صبحانه100 گرم
شکلات (بهتر است از شکلاتی استفاده شود که طعم آن را می پسندیم که این شکلات ممکن است تلخ یا شیرین باشد).100 گرم

طرز تهیه گاناش شکلاتی (مرحله به مرحله):

اگر علاقه مند به گاناش یا روکش کیک هستید، در این بخش قصد داریم به طرز تهیه گاناش شکلاتی به صورت مرحله به مرحله بپردازیم.

1- شکلات را به قطعات کوچک خُرد کرده و روی حرارت بخار آب (مثل کتری در حال جوش) قرار می دهیم. ضروری است هر از گاهی شکلات ها را هم بزنیم تا شکلات ها آب شوند. برای این کار می توان از روش بن ماری استفاده کنیم.

2- خامه را به شکلات اضافه کرده و روی حرارت بن ماری مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شود و سپس از روی حرارت بر می داریم. اگر علاقه مند به استفاده از کره هستید می توان یک قاشق غذاخوری کره را به گاناشی که بر روی حرارت قرار گرفته است اضافه کنیم تا ذوب شود و سپس آن را به خوبی مخلوط می کنیم. استفاده از کره سبب می شود که گاناش نهایی حالت و شکل براقی داشته باشد.

آموزش مرحله به مرحله تهیه بستنی زمستانی در خانه

3- پس از اینکه گاناش آماده شد به کمک قاشق، روی کیک های فنجانی می ریزیم. اما به چه میزان باید گاناش بر روی کیک ریخته شود؟ میزان ریختن گاناش بر روی کیک سلیقه ای است؛ می توان کاملا کیک را با گاناش پوشش داد یا اینکه به میزانی استفاده شود که تنها قسمتی از کیک را پوشش دهد.

4- در ادامه زمانی که گاناش حالت گرفت و به اصطلاح نیم بند شد، می توان با خلال پسته، ترافل رنگی، انواع میوه، شکلات چیپسی و سایر مواد خوراکی، آن را تزیین کرد.

اگر گاناش کیک را به مدت 12 ساعت داخل یخچال قرار دهیم، قابل ماسوره زدن با قیف است و می توان برای تزیین از آن استفاده کنیم.

بله به همین سادگی کاپ کیک شکلاتی (کیک فنجانی) ما با گاناش آماده شده است. همان طور که در بالا توضیح داده شد، از کیک های کوچک و فوق العاده خوشمزه می توان در وعده های صبحانه و استفاده کرد. جالب است بدانیم که این کیک های بی نظیر را می توان بدون داشتن فر و قالب خاص، و حتی در مایکروویو تهیه کرد بنابراین برای پخت این کیک خانگی و خوشمزه لحظه ای درنگ نکنید.

نکات طلایی و ترفند های که در پخت کیک فنجانی باید بدانیم:

تا اینجا با مراحل پخت کاپ کیک (کیک فنجانی) با ساده ترین روش آشنا شدیم. حال وقت آن رسیده که به تمامی ترفند ها و نکاتی که در پخت این کیک خانگی و خوشمزه باید به کار برده شود، بپردازیم پس این بخش را از دست ندهید.

  • در صورتی که نگران خارج کردن کیک از فنجان هستید، می توان یک تکه کاغذ روغنی کوچک را به میزان کف فنجان برش داده (نیاز است کاغذِ برش داده شد فقط کف فنجان را پوشش دهد و نیازی به کناره های فنجان نیست) و داخل فنجان قرار دهیم و سپس آن را چرب کنیم. علت عدم استفاده از کاغذ روغنی در کنار فنجان این است که در زمان خارج کردن کیک از فنجان، کناره ها را با کارد جدا می کنیم بنابراین قسمتی که امکان چسبیدن کیک وجود دارد، کف فنجان است. برای جدا کردن کاغذ روغنی می توان به راحتی و آرامی آن را از کیک جدا کرد و جای نگرانی وجود ندارد.
  • اگر از فر استفاده می کنید، می توان علاوه بر به کار بردن فنجان در پخت کیک از کپسول های کاپ کیک نیز استفاده کرد. کپسول های کاپ کیک (کیک فنجانی) نیازی به چرب کردن ندارند و همچنین اگر جنس آن ها مقوایی و ضخیم باشد، دیگر نیازی به پایه ندارند و به سادگی می توان مواد اولیه کیک را داخل کپسول ریخته و در فر قرار دهیم. اگر کپسول های کاپ کیک، کاغذی و نازک (مشابه کپسول های کیک یزدی) باشد چطور؟ ضروری است این کپسول ها را داخل قالب مافین قرار دهیم تا وقتی مایه کیک داخل کپسول ریخته می شود، کپسول ها از هم باز نشوند.
  • کیک فنجانی تنوع های متعددی دارد که از معروف ترین آن ها می توان به کیک فنجانی پرتقالی، کیک فنجانی کشمشی، کیک فنجانی با ماست، کیک فنجانی دو رنگ، کیک فنجانی وانیلی، کیک فنجانی یزدی، کیک فنجانی موزی، کیک فنجانی شیرازی و سایر مدل های دیگر اشاره کرد. تنوع بسیار بالای این کیک سبب شده است که هر شخص با هر ذائقه غذایی بتواند از این کیک خانگی خوشمزه استفاده کند.

مواد لازم و طرز تهیه کیک فنجانی شکلاتی با اسانس میوه ای:

تا اینجا با طرز تهیه کاپ کیک با گاناش شکلاتی آشنا شدیم، حال در این بخش قصد داریم به روش دوم پخت کاپ کیک یعنی کیک فنجانی شکلاتی با اسانس میوه ای بپردازیم پس مطالعه این دسر شکلاتی مجذوب کننده را از دست ندهید.

مواد لازم کیک فنجانی شکلاتی با اسانس میوه ای
آرد8 قاشق غذاخوری
شکر8 قاشق غذاخوری
تخم مرغ2 عدد
وانیل1 سر چاقو
بیکینگ پودر1 قاشق چای خوری
شیر یا آب10 قاشق غذاخوری
روغن مایع6 قاشق غذاخوری
پودر کاکائو2 قاشق غذاخوری
اسانس طعم داربه میزان لازم

پس از اینکه مواد اولیه و مورد نیاز کیک فنجانی را آماده کردیم، حال وقت آن رسیده که به روش پخت این کیک خانگی و خوشمزه به صورت مرحله به مرحله بپردازیم:

1- در ابتدا تمام مواد خشک (آرد، شکر، وانیل، بیکینگ پودر، پودر کاکائو) را با هم مخلوط می کنیم.

2- تخم مرغ ها را به صورت تک به تک به مخلوط اضافه کرده و شروع به هم زدن آن می کنیم. زمانی که مایع خمیری شکل به دست آمد، روغن را کم کم اضافه کرده و هم می زنیم تا مواد حالت رقیق تری به خود بگیرند.

3- شیر یا آب را کم کم به مایع کیک اضافه کرده و با کمک چنگال یا هر وسیله مناسب دیگری که در دسترس داریم، مخلوط می کنیم تا حالت یکنواختی به خود بگیرد. در این مرحله با کمک برس و روغن، درون و دیواره های فنجان ها را چرب می کنیم. مایع مواد کیک را به آرامی با کمک ملاقه درون فنجان ها می ریزیم.

نکته: با توجه به اینکه در زمان پخت، مواد کیک پف می کند و حالت اسفنجی به خود می گیرد بنابراین ضروری است مواد اولیه کیک تا سه چهارم فنجان ها ریخته شود.

4- درون قابلمه مناسب، میزانی آب ریخته و فنجان ها را در آن می چینیم و باید دقت شود که سطح آب قابلمه، حداکثر تا نصف فنجان ها باشد زیرا زمانی که آب شروع به جوشیدن می کند، سطح آن بالا آمده و ممکن است به داخل فنجان ها سرازیر شود که این مورد سبب خیس شدن و در نهایت خراب شدن کیک ها می شود. 15 تا 20 دقیقه زمان ضروری است تا با حرارت کم، کیک های خوشمزه و بی نظیر ما بپزد.

باید دقت شود که حرارت کم باشد زیرا با افزایش حرارت، آب با سرعت به جوشش افتاده و سبب می شود به درون فنجان ها نفوذ کند و نتیجه آن چیزی جز خراب شدن کیک ها نباشد.

5- پس از سپری شدن زمان ذکر شده، برای اینکه متوجه شویم که آیا کیک ما به طور کامل پخته شده است یا نه، ضروری است برای این کار از خلال دندان کمک بگیریم اما چطور؟ در ابتدا خلال دندان را داخل کیک بعد از سپری شدن زمان پخت، فرو کنیم. اگر مواد کیک به خلال نچسبید به این معنا است که کیک به خوبی پخته شده است.

6- در این مرحله فنجان ها را از قابلمه خارج می کنیم و پنج دقیقه ای منتظر می مانیم تا خنک شوند. حالا با کمک دست به آرامی آن ها را از فنجان جدا می کنیم. بله، به همین راحتی کیک های زیبا و خوشمزه ما آماده سرو هستند.

طرز تهیه انواع دسر خوشمزه و دلچسب

نکته: در حین پخت باید از دم کنی استفاده شود به این علت که در زمان پخت پس از اینکه آب قابلمه بخار می شود، به وسیله درب قابلمه به داخل فنجان های کیک ریخته شده که سبب خراب شدن کیک ها می شود بنابراین با استفاده از دم کنی می توان آب تبخیر شده را جذب کرد و مانع از این کار شد.

  • اگر به برس برای چرب کردن داخل فنجان ها دسترسی ندارید نگران نباشید! با کمک دستان خود می توان دیواره های فنجان را چرب کنیم که انجام این کار سبب می شود کیک ها پس از پخت به فنجان ها نچسبد و بتوان به راحتی آن ها را جدا کرد. رعایت این اصل طلایی، هم شکل ظاهری خیلی تمیز و زیبایی به کیک ها می دهد و هم در هنگام جداسازی زمان زیادی از ما نمی گیرد.

در این مقاله با طرز تهیه کیک فنجانی شکلاتی (کاپ کیک) بدون فر با دو روش مختلف به همراه تمامی نکات و ترفندهایی که در پخت این کیک نیاز است بدانیم، آشنا شدیم. نظر شما راجع به سایر ترفندهایی که در پخت این کیک خانگی و خوشمزه می توان به کار برد چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: (justonecookbook)

منبع: اُکالا
انتشار: 10 دی 1400 بروزرسانی: 10 دی 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1363

به "طرز تهیه کیک فنجانی شکلاتی (کاپ کیک) بدون فر با دو روش مختلف!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک فنجانی شکلاتی (کاپ کیک) بدون فر با دو روش مختلف!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید