طرز تهیه خاگینه گردو و دارچین تبریزی (در فر و بدون فر)

به گزارش مجله پیوند، برای یک عصرانه که دلمان لک می زند برای یک چیز شیرین که کنار چای یا قهوه مان میل کنیم انواع دسرهای خوشمزه مناسب هستند؛ از حلوای زعفرانی تا خاگینه با شیره انگور! اما یکی دیگر از دسرهای مقوی و خوشمزه ایرانی، خاگینه گردو است که به خاگینه مغزدار نیز معروف است. از این رو در این مطلب طرز تهیه خاگینه تبریزی گردو را به شما آموزش خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

طرز تهیه خاگینه گردو و دارچین تبریزی (در فر و بدون فر)

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

طرز تهیه خاگینه گردو مجلسی قالبی

مواد لازم
تخم مرغدو عدد
آرد شیرینیدو قاشق غذاخوری سرپر (می توانید از آرد سبوس دار هم بهره ببرید)
گردویک چهارم پیمانه
وانیلیک چهارم قاشق غذاخوری
شکریک پیمانه
ماست شیریندو قاشق غذاخوری
دارچینیک قاشق چای خوری
آبسه چهارم پیمانه
بگینگ پودریک چهارم قاشق چای خوری
گل محمدی و زعفرانبه میزان دلخواه
گلابدو قاشق غذاخوری
هل سابیده شدهیک چهارم قاشق چای خوری
کره محلییک قاشق غذاخوری

روش تهیه خاگینه مغزدار گردو ودارچین

  • شکر و آب را با هم ترکیب کنید و هم بزنید تا کمی یک دست شوند.
  • سپس روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید که ذرات شکر کاملاً در آب حل شوند. بهتر است از هم زدن شکر روی حرارت خودداری کنید تا بعد از خنک شدن، شیره شما شکرک نزند.
  • وقتی مواد کاملاً حل شد، زعفران دم نموده، هل و گلاب را اضافه کنید و بعد از آنکه یک قل زد، خاموش کنید و کنار بگذارید تا خنک گردد.
  • تخم مرغ را با همزن دستی بزنید و ماست را به آن اضافه کنید.
  • وقتی مواد یک دست شد، آرد و بگینگ پودر و وانیل را بیفزایید و خوب هم بزنید تا گلوله های آرد کاملاً باز شوند. در این مرحله باید موادتان به غلظت فرنی برسد. اگر کمی شل بود می توانید مقداری آرد به آن اضافه کنید.
  • کف ظرف نچسبی را با روغن کنجد یا کره محلی چرب کنید و بگذارید ظرف داغ گردد. اگر می خواهید خاگینه شما ارتفاع بیشتری داشته باشد، از ظرف گود و کوچک تری بهره ببرید.
  • نیمی از مواد را داخل ظرف بریزید و چند ثانیه صبر کنید. بعد گردوی خردشده و دارچین را به آرامی در همه جای آن بپاشید.
  • مجدداً چند ثانیه صبر کنید تا گردو به لایه زیرین بچسبد. بعد بقیه مواد باقی مانده را به آرامی روی آن بریزید و در ظرف را بگذارید تا یک طرف آن سرخ و طلایی گردد.
  • وقتی یک طرف طلایی شد، به آرامی آن را برگردانید و اجازه دهید طرف دیگر آن هم سرخ گردد.
  • بعد از آماده شدن خاگینه، آن را داخل ظرفی برگردانید و همان طور که داغ است، شیره سرد را روی آن بریزید. می توانید چند سوراخ ریز روی آن بزنید تا شیره سریع تر و بهتر جذب گردد.

نکته: حتماً توجه داشته باشید که شیره سرد شده باشد و خاگینه شما داغ باشد. چند دقیقه صبر کنید تا شیره به خورد آن برود. همچنین ممکن است بر حسب ذائقه، احساس کنید که تمام شیره برای آن زیاد است که می توانید مقداری از آن را کنار بگذارید. بعد از خنک شدن آن را برش بزنید و تزیین کنید.

طرز تهیه خاگینه گردو قالبی در فر

مواد لازم
تخم مرغ 1عدد
گردوی آسیاب شده 3 قاشق غذاخوری سرپر
آرد1 قاشق غذاخوری سرصاف
بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
دارچین و پودر گل سرخاز هر کدام نصف قاشق مرباخوری
زعفراننوک قاشق چایخوری
شیر2 قاشق غذاخوری
وانیل 1/4 قاشق چایخوری

روش پخت خاگینه گردو برای صبحانه به صورت قالبی

  • ابتدا تمام مواد خشک و باهم مخلوط نموده سپس تخم مرغ و وانیل را می زنیم تا یکنواخت گردد و شیر را اضافه می کنیم و مواد خشک را اضافه نموده خوب مخلوط می کنیم.
  • قالب (به شکل دلخواه) را چرب می کنیم و از مواد داخل قالب می ریزیم و در فر 180 درجه به 15 الی 18 دقیقه طبقه وسط قرار می دهیم و پس از سرد شدن از قالب جدا نموده و روی خاگینه ها شیره داغ اضافه میکنیم دو ساعت در شیره استراحت داده در ظرف مورد نظر می چینیم.

نکته: این خاگینه بدون شکر و رژیمی است؛ شما میتوانید یک شهد شکر و و زعفران درست کنید و موقع سرو روی خاگینه های قالبی بریزید؛ این کار سلیقه ای است.

سخن آخر

برخی وقت ها می گردد که هوس یک عصرانه شیرین می کنیم اما حال و حوصله رفتن سراغ فر و دردسر درست کردن کیک را نداریم. در عین حال انتظار داریم که از این هوس صرف نظر نکنیم و در کمترین زمان، یک شیرینی خوشمزه درست کنیم! این کار چندان هم دور از ذهن نیست. در این گونه مواقع می توانیم به راحتی به استقبال یک عصرانه ساده و بی دردسر برویم؛ عصرانه ای که علاوه بر سادگی در روش تهیه، عطر و طعم بی نظیری دارد؛ یک عصرانه خوشمزه به نام خاگینه مغزدار!

با دستوری که در این مطلب آمد، با خیال راحت خاگینه گردو را تهیه نموده و از طعم و خواص آن لذت ببرید. همچنین پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال دیگر دسرهای سنتی و خوشمزه ایرانی هستید، طرز تهیه حلوای هویج بسیار خوشمزه و خوشرنگ مجلسی را نیز در انگیزه آموزش ببیند.

شما اهل کدام شهر هستید؟ خاگینه گردو در شهر شما با چه روش هایی پخته می گردد؟ تجربیات و نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 663

به "طرز تهیه خاگینه گردو و دارچین تبریزی (در فر و بدون فر)" امتیاز دهید

3 کاربر به "طرز تهیه خاگینه گردو و دارچین تبریزی (در فر و بدون فر)" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خاگینه گردو و دارچین تبریزی (در فر و بدون فر)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید