کاربران از محتوای فاخر بیشتر از کاهش تعرفه استقبال می نمایند

به گزارش مجله پیوند، در راستای اجرای سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه تعرفه گذاری رقابتی یا همتایابیرا برای دسترسی به خدمات پایه کاربردی و محتوای داخلی و حمایت از ارائه کنندگان خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، به میزان 50 درصد مشخص کرد که این تعرفه پایین ترین تعرفه سطح پهنای باند اینترنت بین الملل شرکت ارتباطات زیرساخت برای خدمات پایه است. از سوی دیگر این کمیسیون دارندگان پروانه اپراتورها را هم ملزم به رعایت تعرفه همتایابی کرد.

کاربران از محتوای فاخر بیشتر از کاهش تعرفه استقبال می نمایند

تعرفه همتایابی peering زیرساخت های فیزیکی هستند که به وسیله آنها ارائه دهندگان خدمات اینترنتی می توانند براحتی ترافیک اینترنت را میان شبکه های خود مبادله نموده و از این طریق ضمن ارتقای کیفیت سرویس های مختلف خود باعث کاهش هزینه ها و مدیریت هر چه بهتر توزیع محتوای داخلی شوند. کارشناسان حوزه فاوا درباره تأثیر این اقدام به ایران می گویند.

راه چارهی نه چندان جذاب

این اقدام زمانی به تقویت خدمات پایه کاربردی داخلی یاری خواهد نمود که خدمات فاخر و جذابی روی شبکه ملی اطلاعات وجود داشته باشد.

علی توسلی قائم مقام کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای (نصر) با بیان مطلب فوق گفت: هم اکنون خدمات کاربردی و محتوای فاخر اندکی روی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد و بیشتر شامل حوزه فیلم می شود پس این اقدام یاری چندانی نخواهد نمود.

توسلی اضافه نمود: کاهش تعرفه 50 درصدی برای استفاده از خدمات پایه، راهگشا نیست بلکه این بخش احتیاج به سرمایه گذاری دارد که اگر برای راه اندازی خدمات پایه هم سرمایه گذاری شود متأسفانه باید گفت خیلی دیر است.

این کارشناس حوزه اینترنت در ادامه گفت: امروزه کاربران به سادگی از خدمات پایه خارجی استفاده می نمایند بنابراین براحتی به استفاده از خدمات پایه داخلی مهاجرت نمی نمایند مگر اینکه خدمات پایه داخلی در هر زمینه ای که ارائه می شود نسبت به مشابه خارجی آن بسیار جذاب باشد.

توسلی اعتقاد دارد که بعید است اپراتورها نیز از ارائه تعرفه 50 درصدی و همتایابی استقبال نمایند، چرا که هم هزینه اضافی را به آنها تحمیل می نماید و هم باید با ارائه دهندگان خدمات جداگانه قرارداد ببندند.

به گفته وی مردم هم تخفیفات اینچنینی را خیلی احساس نمی نمایند و البته برای آنها نیز اهمیتی ندارد پس تنها راه توسعه شبکه ملی اطلاعات با جذاب شدن سرمایه گذاری در این بخش و یا یاری مستقیم دولت امکانپذیر است، نه راه چارههایی مانند کاهش تعرفه 50 درصدی اینترنت و...

فراوری محتوای فاخر بهترین اقدام

داوود زارعیان معاون امور مشترکین شرکت مخابرات ایران کاهش 50 درصدی تعرفه اینترنت برای خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات را مثبت ارزیابی کرد.

زارعیان گفت: اصولاً هر کاهشی در این زمینه می تواند بازتاب مثبتی داشته باشد و اپراتورها از هریک از این مصوبات که حداقل سودی برای آنها داشته باشد استقبال می نمایند.

وی اضافه نمود: اپراتوری مانند شرکت مخابرات ایران هم که بیشترین مصرف و هزینه را می پردازد از این کاهش استقبال می نماید ولی باید گفت مصرف محتوای داخلی بسیار پایین است بنابراین در حال حاضر این کاهش برای اپراتورها هم خیلی ثمره ای در برندارد.

وی درباره اینکه آیا کاهش 50 درصدی تعرفه و همتایابی باعث می شود تا کاربران به استفاده از خدمات پایه داخلی روی شبکه ملی اطلاعات ترغیب شوند، گفت: کاهش تعرفه در این مصوبه روی کابران نهایی خیلی تأثیری نخواهد داشت، برای اینکه کاربر به دنبال محتوای غنی و خوب است معتقدم که اگر به فراوری محتوای مناسب یاری کنیم، مطمئن باشید اگر هزینه اینترنت هم نیم بها محاسبه نشود و قیمتش خیلی بیشتر از این هم باشد، کاربر آن را پرداخت خواهد نمود.

این کارشناس ارتباطات اضافه نمود: هم اکنون شاهدیم که بعضی از شبکه های فیلم اینترنت خانگی راه اندازی شده، درآمد خیلی خوبی هم دارند چون کاربران و یا اپراتورها به فکر تعرفه اینترنت نیستند، بلکه هر دو طرف به دنبال محتوای خوب و غنی فراوری شده اند که با وجود محتوای فاخر کاربران با هر قیمتی از این نوع محتوا استقبال نموده و استفاده می نمایند.

زارعیان راه چاره اساسی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات را استفاده بیشتر از محتواهای داخلی، کم شدن استفاده از محتوای بین الملل و فراوری محتوای عالی و فاخر در این عرصه مطرح کرد.

به گفته وی محتوای فاخر و غنی است که هوادار و مشتری دارد و مشتریان به فکر کاهش هزینه هایشان برای محتوای غنی نیستند این کاهش هزینه ممکن است تنها روی بخش کوچکی از جامعه تأثیرگذار باشد اما در اصل موضوع به ضعف محتوا بر می شود.

این کارشناس ارتباطات درباره اینکه بعضی معتقدند اپراتورها برای افزایش سودشان از ارائه نیم بها کاربران را دور می زنند، گفت: این دیدگاه بدبینانه است در حال حاضر مصرف اینترنت بین الملل حدود 70 درصد است و شبکه های اجتماعی خارجی، غالب اینترنت مصرفی را تشکیل می دهند و اینکه بگوییم برای 30 درصد مصرف اینترنت داخلی اپراتورها دور می زنند و... معنادار نیست. اپراتورها براحتی با فروش مناسبتر و مشتری بیشتر تعرفه گذاری منطقی به سود می رسند نه با دور زدن این اندک مصرف محتوای

داخلی.

وی بهترین شیوه برای ترغیب کاربران به استفاده از محتواهای داخلی بخصوص خدمات پایه را ارائه محتوای داخلی خوب و فاخر مطرح کرد و اضافه نمود: ارائه محتوای غنی شاید مهم ترین و بهترین راه چاره ترغیب کاربران به استفاده از محتوای داخلی باشد و راهی غیر از این وجود ندارد. کاهش تعرفه ممکن است در بخش هایی به عنوان یک عامل انگیزه ای حساب شود اما با توجه به اینکه هنوز محتوای داخلی خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد، خیلی اثرگذار نیست.

به گفته زارعیان کاهش تعرفه به تنهایی کارساز نیست و باید مجموعه اتفاقات با هم و در کنار هم رخ دهد. محتوای فاخر هم فراوری شود. نرم افزارهای داخلی بویژه اجتماعی داخلی تقویت شود و هم اینکه این اقدام یعنی تخفیف در استفاده از اینترنت یا ترافیک هم مدنظر قرار بگیرد.

پاسخگو نبودن این سیاست

علی محمدپور کارشناس حوزه فراوری محتوا هم معتقد است ارائه ترافیک با تعرفه 50 درصدی معمولاً برای محتواهای داخلی مانند حوزه فیلم و ویدئو مفید است و خیلی در زمینه دیگر خدمات مانند گیم، صوت، کتاب، مواد آموزشی و... مصداقی ندارد.

محمدپور با بیان اینکه درست است که هزینه فراوری محتوا در بخش های آموزشی، گیم و... بالاست ولی ترافیک چندانی را اشغال نمی نمایند، گفت: به هرحال اگرکاربر محتوا و خدمات را از سرورهای داخلی و روی شبکه ملی اطلاعات دریافت کند، می تواند این کاهش تعرفه به نفعش باشد ولی کاربران ما بیشتر از خدمات پایه و محتوای خارجی و از سرورهای خارجی استفاده می نمایند.

به گفته وی استفاده از خدمات پایه داخلی و یا محتوای داخلی با ارزان کردن ترافیک رابطه متقابل ندارد و اینگونه نیست که تعرفه ترافیک اینترنت را برای استفاده از خدمات پایه و محتوای داخلی ارزان کنیم تا از این خدمات و محتواها بیشتر استفاده شود حتی منجر به فراوری محتوای داخلی هم نمی شود.

این کارشناس فراوری محتوا اعتقاد دارد با شیوه های مختلفی، ترافیک خارجی در حال کاهش قیمت است و هم اکنون زیرساخت های نگهداری، هاست، سرور و... خارجی ارزانتر از داخل است کاربران هم ترجیح می دهند خدمات و محتوای خارجی استفاده نمایند.

وی با اشاره به اینکه اپراتورها هم از کاهش تعرفه و همتایابی رضایت نخواهند داشت، اضافه نمود: سود اپراتورها در فروش اینترنت خارجی است و حتی برای اینکه مخاطب را وادار نمایند از سرویس خارجی استفاده کند، پهنای باند سایت های ارزان قیمت داخلی را بشدت پایین می آورند. یکی از حوزه هایی که نیم بها محاسبه می شود برای خدمات پایه ای همچون پیغام رسان های داخلی است اما به ادعای مدیران این پیغام رسان ها آنقدر ترافیک این بخش پایین است که کاربر برای استفاده از آن جان بسر شده و مجبور می شود از خدمات پایه خارجی استفاده کند.

این کارشناس در ادامه گفت: به گفته یکی از مدیران پیغام رسان های داخلی اگر کاربر با فیلترشکن از پیغام رسان و خدمات پایه داخلی استفاده کند سرعت آن بیشتر است و حتی در خیلی موارد کاربران برای بالا بردن سرعت خود از فیلترشکن استفاده می نمایند و این کار برای کاربر گرانتر هم تمام می شود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1108

به "کاربران از محتوای فاخر بیشتر از کاهش تعرفه استقبال می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربران از محتوای فاخر بیشتر از کاهش تعرفه استقبال می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید